"Fase afbryder"

Hej LDS
Jeg er i gang med at renovere vores 70'er hus og er stødt på en afbryder hvor der er 1 fase ledning der er ført fra røret som sidder bag stikkontakten i en samlemuffe (den røde) og ned i afbryderen, som egentlig er en samlemuffe med afbryder og så en ny fase ledning (gul) op til stikontakten med nul i.
Da denne er gammel og slidt vil jeg gerne udskifte kontakten til en ny, men hvordan gør jeg dette? Hvor skal de 2 fase ledninger sættes i en ny kontakt?
I princippet kan afbryderen fjernes og faselesningen bag stikkontakten kan sættes i denne, men det er rart nok at kunne slukke for strømmen hvor afbryderen sidder nu.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
21699 7480
Velkommen på lds.
Brun og gul sættes i den nye præcis som i den gamle. Når du har den nye 1 pol kontakt så er du ikke i tvivl. Er det en ny fuga du ønsker så skal klemmer med ledninger vende opad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mikkelfv
Mikkelfv Trådstarter
7
Jeg havde sat begge i den røde midter pil, har skiftet stort set alle stikkontakter med afbryder så min hjerne tænker stadig faser og nul 😅
Gregeren
Gregeren
4446 2830
Klemmerne i de moderne fuga produkter sidder i par, hvor et par er elektrisk forbundet i materiellet.

På den måde kan man sløjfe strømmen videre, uden at skulle bruge ekstra muffer. Derfor skal du også bruge hver sit par klemmer, til dine to ledere, ellers får du aldrig afbrudt strømmen.

Elektronikteknikeren
Annonce
ev elmand
ev elmand
21699 7480
Du kan jo ikke tænke i blå farve ved afbryder når der kun er gul og brun ledning. ? ?  hvordan kommer det ind.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mikkelfv
Mikkelfv Trådstarter
7
Farverne var fuldstændig ude af hovedet tænkte bare fase midten siden er kun nul 😅 men det er jo fuldstændig forkert 🤣 har enda skiftet 4 andre afbryderen uden at tænke sådan 😅
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. AEG tørretumbler vil ikke køre
    Hårde hvidevarer (læst 448 gange)
  2. Anbefal firma til opførelse af nybyg træhus i midtjylland (arkitekttegnet)
    Lav-Hus (læst 203 gange)
  3. Hvordan fjerner man humlebier ?
    Lav-Have (læst 85236 gange)
  4. Topplade på vaskemaskine
    Hårde hvidevarer (læst 177 gange)
  5. Kabel til ladestander for elbil.
    Belysning (læst 182 gange)
  6. Må en faldstamme godt stå i spænd?
    Lav-Hus (læst 423 gange)
  7. afløbsslange til vaskemaskine
    Hårde hvidevarer (læst 201 gange)
  8. Loftlampe rawlplugs