Dobbelt afbryder

Hej. Vi er ved at lave 1 sal.
Med en pludselig indskydelse - skulle lamperne i det ene rum tænde hvert for sig. Der er trukket 5 ledning til lamperne, men havde også koblet 2 stikkontakt på. I Iver for, at få det til, at lykkedes trak vi en ny ledning til stikkontakterne.
Imellemtiden synes jeg, at jeg kan læse mig frem til, at man bruger samme fase ledning til lamperne i en dobbelt afbryder? 😅

Skal de ikke have hver deres farve?

Vi har ikke arbejdet i dobbelt afbrydere før. Kun almindelige.

Håber nogle lige har nogle hurtige svar.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er hvordan der ser ud. 5 som går op i loftet. Først til den ene lampe, så den næste. Og så en 5 ledning, som er strømgivende fra skabet
Fase fra forsyning til "rød knap". Mellemledning til hver af lamperne til hhv. den ene og den anden knap.
Skal der stikkontakter på, skal fase naturligvis føres videre til disse.
Nul og jord samles indbyrdes hver for sig - skal ikke forbindes til afbryder.

Og så synes det at være en pudset væg, hvor der skal bruges indmuringsdåser og ikke forfradåser.
Hej tak for svar. Nej det er en gipsvæg. Vi har bare lagt et tyndt lag gips på, så den ligner den er pudset.
Så hvis vi vælger brun som fase. Så i den ene lampe tager vi brun og blå og i den anden brun og sort?
Og så det samme i afbryderen i væggen. Fase brun fra lampe ledninger og brun fra strømførende kabel i den røde og så i de sorte så er det henholdsvis sort fra lampeledning og strømførende ledning og i den anden det samme med blå. Er det forstået rigtigt

Og så lige - skal den røde vende op eller ned?
Nej
Nul (blå) og jord (grøn/gul) sløjfes gennem alle lampeudtag.
Så skal der en mellemledning til hver lampe. Her kan anvendes sort til den ene og grå til den anden.
Fasen (brun) skal kun forbindes til afbryderen og videre til eventuelle stikkontakter.

Midt på denne side er der et diagram der viser princippet: ​https://www.elviden.dk/kroneafbryder---dobbeltafbryder---montering.html​​​

Jeg er ikke bekendt med om der er producenter, der laver dåser til montering i fipskæg, men jeg er tilbøjelig til ikke at tro det  


Nul ( blå ) skal ikke i Afbrydere. 
Normalt er det nok med  5 leder kabel ned til afbryder stikkontakt kombination og med krone afbryder. 
Brun i ved den røde knap. Sort og grå i de 2 sidste klemer.
Brun føres videre ned ( med en stump ledning) til stikkontakt som også skal have blå og gul/grøn
Den røde klemme skal vende ned. 
Jenshøj: Den med Fipskæg blev vist rettet inden det var for sendt   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er ikke en stikkontakt som sidder i forbindelse med afbryderen. Men 2 som der var trukket fra den ene lampe til væg. Men har ændret dette.
For lige, at skære det ud i pap. Mener Jens, at der i lampeudtag kun skal sidde en ledning? Grå i den ene og sort i den anden? Og ikke brun? Den skal kun i afbryderen?
Sådan forstår jeg dit svar 🙈
Du skal montere brun i klemmen L, blå i N, gulgrøn i klemmen med jordtegnet, grå i klemmen M1 og sort i M2. Hvrdan ser din loftsdåse med lampeudtag ud?

fase
S. Fabin - blev mere forvirret af din besked. 😅🙈
De andre skriver jeg ikke skal bruge blå og grøn. Du skriver jeg skal 🤔
Det er 2 lamper som skal tænde hvert for sig i en dobbeltafbryder. Der er trukket 5 ledning først til den ene herefter den anden.

Der går en 5 ledning hen til dobbelt afbryderen fra lamperne og så kommer der en 5 fra skabet til afbryderen, som er strømførende. Det er kun de to lamper, som skal sættes til her. Men i dobbelt afbryder, så de tænder hvert for sig.

I afbryderen skriver de andre, at brun skal sættes i den røde på afbryderen og så grå i den ene sorte og sort i den anden sorte.

Men hvad skal så i lampeudtaget. Sort i den ene og grå i den anden. Og så ikke mere? 🤔
Som tidligere nævnt:
Nul (blå) og jord (grøn/gul) sløjfes gennem til alle lampeudtag.

Men din begrænsede viden om el, vil jeg dog nok anbefale at du får en elektriker til at forbinde det.
Chris1406 skrev den 20-06-2022 10:48:21

S. Fabin - blev mere forvirret af din besked. 😅🙈
De andre skriver jeg ikke skal bruge blå og grøn. Du skriver jeg skal 🤔
Det er 2 lamper som skal tænde hvert for sig i en dobbeltafbryder. Der er trukket 5 ledning først til den ene herefter den anden.

Der går en 5 ledning hen til dobbelt afbryderen fra lamperne og så kommer der en 5 fra skabet til afbryderen, som er strømførende. Det er kun de to lamper, som skal sættes til her. Men i dobbelt afbryder, så de tænder hvert for sig.

I afbryderen skriver de andre, at brun skal sættes i den røde på afbryderen og så grå i den ene sorte og sort i den anden sorte.

Men hvad skal så i lampeudtaget. Sort i den ene og grå i den anden. Og så ikke mere? 🤔

Du har på dit billede vist to afbryderdåser. Har du to afbrydere eller hvad.

 Lad os begynde med tilgangen, som er en femleder. Du skal bruge brun fase, som monteres i rød klemme i afbryderen. Sort og grå afslutter du med en muffe i afbryderdåsen. Blå og gulgrøn samles i hver sin muffe med blå og gul grøn til de samme i kablet til lampestedet. Sort og grå i kablet til lampestedet monteres i de to sorte klemmer i afbryderen. Brun til lampestedet forbindes i samme klemme som den anden brune. Montering af lampeudtaget er beskrevet. 

Hvis du har to lampesteder, fører du et kabel videre til det næste og monterer på helt samme måde. 

Hvis du synes det er for kompliceret, synes jeg du skal følge jenshøjs råd og få en elektriker til at montere. 

Du har på dit billede vist to afbryderdåser, hvad bruges den ene til? Har du selv lavet installationen? 

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis