Dobbelt afbryder

Hej. Vi er ved at lave 1 sal.
Med en pludselig indskydelse - skulle lamperne i det ene rum tænde hvert for sig. Der er trukket 5 ledning til lamperne, men havde også koblet 2 stikkontakt på. I Iver for, at få det til, at lykkedes trak vi en ny ledning til stikkontakterne.
Imellemtiden synes jeg, at jeg kan læse mig frem til, at man bruger samme fase ledning til lamperne i en dobbelt afbryder? 😅

Skal de ikke have hver deres farve?

Vi har ikke arbejdet i dobbelt afbrydere før. Kun almindelige.

Håber nogle lige har nogle hurtige svar.
Hej. Vi er ved at lave 1 sal. Med en pludselig... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men jeg synes ikke der svares på det jeg spørger om, ja det sidder andre afbrydere. Men de skal ikke have noget med denne og gøre selv om de sidder samme sted. Der bliver ingen kombination. Det jeg har spørgsmål til, som skrevet til start. Er udelukkende en dobbeltafbryder. Almindelige afbryder kan jeg godt. Men det er den dobbelt, hvor to lamper, som er kædet sammen i en 5 ledning skal tænde hvert for sig. Dit svar er ikke i overensstemmelse med det Jens skriver og deraf bliver jeg forvirret da dit svar er modsat?
jenshøj skrev den 20-06-2022 11:13:17

Som tidligere nævnt:
Nul (blå) og jord (grøn/gul) sløjfes gennem til alle lampeudtag.

Men din begrænsede viden om el, vil jeg dog nok anbefale at du får en elektriker til at forbinde det.

 Men jeg tror det fordi jeg misforstår dig. Når du skriver sløjfes - mener du så, at de skal sættes til igennem lampeudtag eller helt sløjfes og ikke bruges. Tror det er sprogbrug der går lidt galt 😜

CHRIS1406
Med en pludselig indskydelse - skulle lamperne i det ene rum tænde hvert for sig. Der er trukket 5 ledning til lamperne, men havde også koblet 2 stikkontakt på. I Iver for, at få det til, at lykkedes trak vi en ny ledning til stikkontakterne.
Imellemtiden synes jeg, at jeg kan læse mig frem til, at man bruger samme fase ledning til lamperne i en dobbelt afbryder? 😅
 
Grunden til at du får forvirrende svar er fordi du spørger på rn noget forvirrende måde.
Her spørger du til montering af afbryder, med i samme ætning nævner du både stikkontakter og lamper. 
Jenshøj og jeg nævner montering af dobbelt afbryder.
Fabrins svarer på dit indlæg lige før hans svar som omhandler lampeudtag. 
Læs nu det der står og gør som beskrevet. ELLER få en elektriker til at se på det. Du er tydeligvis på ukendt område. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 20-06-2022 13:03:35

Chris1406 skrev den 20-06-2022 10:48:21

S. Fabin - blev mere forvirret af din besked. 😅🙈
De andre skriver jeg ikke skal bruge blå og grøn. Du skriver jeg skal 🤔
Det er 2 lamper som skal tænde hvert for sig i en dobbeltafbryder. Der er trukket 5 ledning først til den ene herefter den anden.

Der går en 5 ledning hen til dobbelt afbryderen fra lamperne og så kommer der en 5 fra skabet til afbryderen, som er strømførende. Det er kun de to lamper, som skal sættes til her. Men i dobbelt afbryder, så de tænder hvert for sig.

I afbryderen skriver de andre, at brun skal sættes i den røde på afbryderen og så grå i den ene sorte og sort i den anden sorte.

Men hvad skal så i lampeudtaget. Sort i den ene og grå i den anden. Og så ikke mere? 🤔

Du har på dit billede vist to afbryderdåser. Har du to afbrydere eller hvad.

 Lad os begynde med tilgangen, som er en femleder. Du skal bruge brun fase, som monteres i rød klemme i afbryderen. Sort og grå afslutter du med en muffe i afbryderdåsen. Blå og gulgrøn samles i hver sin muffe med blå og gul grøn til de samme i kablet til lampestedet. Sort og grå i kablet til lampestedet monteres i de to sorte klemmer i afbryderen. Brun til lampestedet forbindes i samme klemme som den anden brune. Montering af lampeudtaget er beskrevet. 

Hvis du har to lampesteder, fører du et kabel videre til det næste og monterer på helt samme måde. 

Hvis du synes det er for kompliceret, synes jeg du skal følge jenshøjs råd og få en elektriker til at montere. 

Du har på dit billede vist to afbryderdåser, hvad bruges den ene til? Har du selv lavet installationen? 

 Din beskrivelse er super fin. Men de to lamper skal tænde uafhængigt af hinanden i en dobbeltafbryder. Og har ikke hver sin 1 polet. De andre som sidder i væggen skal bruges til andet. Det er udelukkende fordi de skal tænde hver for sig. Vi bruger aldrig dobbelt afbrydere men fordi de pludselig skal kunne tænde seperat, så bliver vi nød til det her. Vil bare gerne loge have skåret det ud i pap 😝

Det drejer sig om følgende 2 lampeudtag. De er forbundet med en 5 ledning og den ene er så forbundet til afbryderen, som er forbundet til strømførende ledning.
Det drejer sig kun om denne dobbelt afbryder i billede fra før, som skal sættes til to af disse lampeudtag, hvor de tænder hvert for sig. De to lamper i dette værelse, skal kunne tænde hvert for sig og har ikke yderligt tilkoblet?

Er det stadig forvirrende 😅😭😆
Annonce
Du forstår ikke de mest almindelige fagudtryk. For af få tændt det andet lampested, så før dog et kabel videre til lampested nr. 2.
Du får lige en simpel tegning over, hvordan du laver din installation. Hvis du har problemer med at forstå den, så skriv lige.

fase
S. Fabrin skrev den 20-06-2022 18:14:49

Du forstår ikke de mest almindelige fagudtryk. For af få tændt det andet lampested, så før dog et kabel videre til lampested nr. 2.
Du får lige en simpel tegning over, hvordan du laver din installation. Hvis du har problemer med at forstå den, så skriv lige.

 Tak jeg tror den er forstået nu. Men det er mig som ikke rigtig kan få formidlet hvad det drejer sig om. Kabler er trukket. Det var kun samling i forhold til dobbelt afbryder. Og hvordan det tilsvarende skal sidde i lampeudtagende for ee kan tænde seperat.

Så et enkelt spørgsmål - skal det monteres ens i begge lampe udtag?
Ja, så kan du vælge, hvilken afbryder der skal tænde lampen ved at vælge M1 eller M2. 

fase
I tillæg til S Fabrins udmærket tegning, da du kun har 4 termimaler, men 5 ledere, ville jeg lade fasen (den med permanent tændt strøm) lade være muffet af i dåsen bag dine lampeudtag. Du kan evt vælge ikke at fremføre den.
S. Fabrin skrev den 20-06-2022 18:50:16

Ja, så kan du vælge, hvilken afbryder der skal tænde lampen ved at vælge M1 eller M2. 

 YAY tegningen gjorde det. Er åbenbart den visuelle type. Tror der er styr på det - tester i løbet af de næste dage om jeg kan få ordnet det.


Jeg går ud fra, at havde ledningen som er strømførende været 3-led så havde det også kunne fungere?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis