Tagrum: Ventilationsstuds vs spalte langs tagfods

Hej, jeg skal etablere ventilation i undertag, hvor der i forvejen kun er en smule i enderne af loftet.

En byggesagkyndig har fortalt mig, at jeg enten kan installere 2 ventiler ved tagfod i hvert spærfag og langs begge sider samt 1 ventil i top ved rygning i hvert spærfag, skiftende fra side til side i spærfagen, eller jeg kan få etableret en spalte langs tagfødderne.

Ventiler langs tagfødder kan jeg selv montere, men etableringen af tagfodsspalte skal jeg have håndværkere til. Jeg kan derfor spare en del penge på ventilløsningen.

Er der nogen ulempe eller andet negativt ved ventilløsningen, som jeg misser? Eller vil det være ligeså fint som tagfodsspalten? Jeg har aldrig set ventiler langs tagfod imodsætning til spalte, så jeg er lidt skeptisk, men det er der måske ikke nogen grund til?

 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved jo ikke hvilken type udhæng du har, Men oftest er det meget nemmere at lave luft spalte ved tagfod end det er at sætte ventiler i. Har du hus uden udhæng så kan det bære vanskeligere. 
Begge metoder er ok. det der ønskes er luft udskiftning oppe i tagrummet. 
Laver du spalte / spalter ved spærfod så skal du stadig have ventiler eller anden udluftsnings spalte ved kip.
Jeg forstår ikke at der kun tilrådes 1 ventil i hvert fag jeg mener det skal være samme areal ved tagfod som ved kip. 
Altså er der 2 i hver side ved tagfod så bliver det 2 stk I HVER SIDE ved kip. 
Men du kan jo begynder med 2 i hvert fag ved kip, og mærke efter igennem næste vinter om der er udluftet nok der oppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, jeg vidste ikke, det kunne være nemmere med spalte. I vores tilfælde har vi fået vurderet 40-50k til at etablere spalte - og det er jo så ekslusiv, at jeg selv vil lave ventilation til kip. På den anden side kan jeg selv lave ventilation langs tagfod også for omkring 5k, så der er en del penge at hente.

Ja, det er spøjst, men jeg kan evt. prøve at udregne om 1 ved kip + 2 ved tagfod i hvert spærfag svarer til de ca. 1/50, som anbefales til udluftning i taget.

Men hvis der ikke er nogen særlig grund til at vælge spalte frem for ventilationsstuds langs tagfoden, tager jeg naturligvis den løsning og ser tiden an
Billede af udhæng ! Ellers kan jeg ikke vurdere hvad der er nemmest. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis