Isolering af loft

Hej, jeg har sat ovenlysvindue I taget på mit sommerhus. Der er i forvejen isoleret med 45 mm med dampspærre ud mod tagbrædder. Udvendig ligger 20 mm flamingo hvorpå tagpap sidder. Der er senere lagt stålplader oven på det gamle tagpap.

Nu vil jeg gerne isolere lidt mere ved at lægge ekstra 45 mm på indvendig.

Spørgsmålet er om jeg kan lade det gamle gips og dampspærre sidde og bare sætte den ekstra isolering op og beklæde med forskalling og gips? 

Tak og Mvh 

Christian 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal altid placere dampspærren på den varme side af konstruktionen og aldrig mere end 1/3 del inde.
Det handler jo om at den fugtige luft ikke må trænge ud i den kolde isolering/konstruktion hvor den bliver til vanddamp og laver ballade.  

Så du er nød til at flytte den dampspærrer du har.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ok, kunne man perforere den og så sætte en ny...det er mere for at undgå at skulle pille alle deeksisterende gipsplader ned?

tak
Jeg ville ikke gøre det.
Lav det rigtig og græd en gang.
Lav det "tilstrækkeligt" og græd mange gange.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er meget vanskelig at perforere det ordentlig uden at fjerne gipsplader. Så du bliver nok nødt til at gøre det helt og ikke halvt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak. Nu har jeg pillet gips, dampspærre og isolering ned, og det viser sig desværre at der er svamp i tagbrædderne. Der var kun 45 mm isolering indvendig side af tagbrædderne, men uden på ligger der 20 mm EPS, som så er beklædt med tagpap. Taget er ikke utæt da der ligger stålpladetag ovenpå. Kan fugtproblemer skyldes at dampspærre på indersiden og EPS på ydersiden i praksis har virket som dobbelt dampspærre?

I så fald, er løsningen så ikke at fjerne det gamle tagpap og EPS, og så lægge en diffusionsåben tagdug oven på tagbrædderne? Se billede ovenfor.

Mvh 

Christian 
Hej Christian.

Hvis hele din tagkonstruktion er bygget op på denne her måde. som på dit billede
så har du et udluftning problem. og et meget stort et.

Du har fast undertag med tagpap, godt under tag hvis der ar lavet korrekt. Med den ratte mængde udluftning. Ved alt diffusionstæt undertag skal der være 40-50mm. afstand/mellemrum mellem Isolering og undertags.

I hver tagfag skal der være lavet, tilstrækkelige mængde udluftning ved kip og tagfod.
-----------------------------------------
Når der monteres et Ovenlysvindue i et fast undertag. Skal der enten være fri passage
så du ikke bryder din ventilation,
eller der skal laves udluftning over og undervinduet. for at fugt og luft kan komme ud i det tagtag.
-----------------------------------------
Jeg er ked af at sige det. Men hvis du skal have lavet din tagkonstruktion, rigtigt
så er det en meget stor omgang du skal i gemmen.
Der er desværre ingen måde at det let/hurtig kan gøres på.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak svaret. Ja jeg kan godt se at det er noget møg. Kunne en løsning være at fjerne alt tagpap og EPS og så lægge en tagdug på tagbrædder og derefter klemlister, taglægter og så ståltag. Indvendig 100 mm isolering uden dampspærre. 
Altså det jeg foreslår er at lave undertaget diffusionsåbent 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis