Potentiel fugt (og evt. skimmel) i betondæk. Løsninger?

Hej allesammen,
Min kæreste og jeg forelskede os i et hus og er endt med at købe det. Det er vores første hus. Vi prøvede at være OBS på alting og huske det hele blandt fremvisning, tilstandsrapport, elrapport, tekniske installationer, fremtidsplaner, bærende vægge, tegninger, servitutter, regler, lån, rente, kurs, osv.

Der er desværre sket det der ikke måtte ske: Vi har glemt et punkt i tilstandsrapporten. Eller rettere sagt; Vi huskede det begge to som værende noget andet og vi tjekkede ikke op på det, hverken ved fremvisning eller i rapporten. Vi kan ikke trække handlen tilbage, det eneste der mangler er hjemtagelse af lånet. Vi får nøglerne d. 1/7, så vi har ingen billeder og vi kan ikke tjekke op på noget, før da.

Punktet i tilstandsrapporten er følgende: (Badeværelse) Der er afstand og synlig betonkant mellem afløbsskål og rist i gulvafløb. Risiko: Afløbet er vandbelastet fra gulvoverfladen, og der er risiko for fugtindtrængen og skader på de underliggende konstruktioner og installationer.

Eftersom vi har glemt det (husket forkert) og derfor ikke har tjekket op på det, overhovedet, frygter vi det værste. Vi sidder faktisk med en rigtig øv fornemmelse og fortryder at have købt huset. Men det er der jo ikke noget at gøre ved nu, så jeg vil prøve at forberede os så godt som muligt på hvad der kan vente. Derfor vil jeg høre jer om i vil dele meninger, holdninger og især erfaringer om, hvad vi kan forvente og hvad der skal gøres ved det.

Som sagt er der synlig betonkant i afløbet. Sælger har boet i ejendommen i 10 år og ejendommen er et lille rækkehus i 1 plan fra 2001. Der er gulvvarme i alle rum, men intet om gulvvarmen i de originale tegninger, så jeg antager at det er lavet efter opførelsen og dette har resulteret i den synlige betonkant.

I stuen er der svømmende trægulve, hvor gulvet har hævet sig på langs med samlingerne for ca hver 50cm og sænket sig mellem. Hvis jeg skal prøve at give et visuelt udtryk, ligner det lidt at gulvet er lagt på strøer og der er lagt for meget vægt mellem strøerne, som har resulteret i at gulvet buler op de steder hvor der er strøer under og selvfølgelig buler ned, hvor der ikke er strøer. Vi ved ikke om der er strøer under gulvet, men vi kan ikke forestille os hvorfor man skulle gøre det, direkte ovenpå beton. (vi er dog ikke byggesagkyndige eller lignende og tager imod enhver kommentar og erfaring med kyshånd. Vi ved principielt heller ikke om der er beton under, det er en antagelse)

Jeg beskriver de svømmende trægulve, fordi jeg ved at træ og fugt ikke har det vildt fedt sammen. Vi frygter at der er trængt så meget vand fra bruseafløbet ud i betonen at der er fugt (og skimmelsvamp) i hele betondækket under gulvet. Vi har intet at have vores frygt i, der er intet der støtter op om vores antagelse, andet end hvad jeg skriver i dette indlæg.

Jeg har læst om forskellige måder at måle fugt på som enten lyder invasive, dyre og tidskrævende eller upræcise. Vi har ikke særligt mange penge, da jeg er studerende i noget tid endnu, så hvis der skal bruges penge på noget skal det gerne være præcist og noget der får os et skridt tættere på en løsning.
Spørgsmål:
1. Hvordan afgører vi først og fremmest om der er et problem eller ej? Jeg tænker vi sagtens kan kigge på betonkanten i badeværelset, men det giver jo kun en indikation af betonen lige der og ikke hvad der er længere inde. Vi kan også sagtens trække gulvet op i stuen, men det er samme problem.

2. Hvordan tjekker vi bedst muligt om der er fugt i betondækket?
3. Hvordan afgører vi om det er fugt der har skadet trægulvet? (Vi er ligeglade med trægulvet, det skal skiftes uanset)
4. Hvis der er fugt i betondækket, hvad kan vi så gøre?
5. Hvis der er skimmel i betondækket og vi lader betondækket tørre ud, vil skimmelen så forsvinde? (Hvad skal der til for at få skimmel til at forsvinde/hvad lever skimmel af?)
6. Der er gulvvarme, vil det have noget at sige om det er muligt at betondækket er fugtigt og skimmelholdigt?

Det kom som et lyn fra en klar sommerhimmel da min kæreste nævnte det punkt i tilstandsrapporten for mig, midt i vores renoverings- og flytteplanlægning. Vi kiggede selvfølgelig straks efter hvad en løsning ville koste og fandt (blandt mange hjælpsomme indlæg herinde) Remaljeringsselskabet. Eftersom vi ingen billeder, beskrivelser eller vurderinger har, har vi ikke taget kontakt til dem endnu.
Spørgsmål:
7. Er der nogen der vil dele deres erfaringer og oplevelser med Remaljeringsselskabet?
8. Jeg læser om at deres produkt, Renotæt, bliver modtaget forskelligt af diverse byggesagkyndige og det vidst også har noget at sige, hvor man bor henne. Er der nogen der ved noget om dette og kan forklare nærmere?
9. Hvis vi får Remaljeringsselskabet ud for at smøre betonkanten i vores afløb, hvad bør vi så tjekke og være opmærksomme på før og efter?

Vi ser ikke Remaljeringsselskabet som en permanent løsning, men en løsning der gerne skal holde i 3-5 års tid, til vi har råd til at renovere badeværelset.

Beklager det lange indlæg og de mange spørgsmål, men vi er simpelthen så bekymrede og vi har ondt i maven over at have lånt og smide så mange penge efter noget som måske er helt i stykker. Jeg håber inderligt og ber til at der er nogen af jer der vil tage sig tiden til at læse det hele og komme med jeres input. På forhånd tusind tak!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ro på.
Det er en meget almindelig anmærkning i (lidt) ældre huse på badeværelset.
Det har med al sandsynlighed intet at gøre med hvordan gulvene ser ud i andre rum.
Skimmel har brug for organisk materiale, så det lever som sådan ikke på beton, men fugtig beton sammen med træ kan selvfølgelig danne grobund for skimmelvækst.

Årsagen til gulvenes opførsel kan være alt muligt, men det kan I finde ud af, når I flytter ind.

I kan selvfølgelig få en ud og se på afløbet for at vurdere hvor grelt det er, men et umiddelbart bud er, at det sagtens kan vente et par år til I renoverer badeværelse.
Det har med al sandsynlighed fungeret fint i de 20 år huset har stået.
Nu ved vi jo ikke hvor hvordan gulvet ser ud, men I kan da tage et par brædder af og undersøge årsagen til at det er hævet, eller få en ud og se på det for jer.
Det kan jo være at gulvet er lagt uden passende afstand og derfor støder mod væg.
Hej Matias.

Det lyder som om der er gået for meget tankevirksomhed i den. I skal glæde jeg over købet - ikke bekymre jer!

Som NSO ganske rigtigt siger, så er en sådan bemærkning temmelig almindelig i ældre huse.

Tillykke med med huset :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis