Hej.
Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig her.
Jeg er ved at skulle fjerne noget af bærende væg og fået ingeniør til at beregne hvad der skal bruges som erstatning.
Drejer sig om et hul på 4,85 cm der skal laves. Og fået besked om at der skal bruges i pågældende hus, en HEB 200 bjælke.
Den skulle så enten fastgøres ved at blive muret med massive sten og stærk mørtel 50 cm inde i hver ende af rest af bærende midtervæg.
Eller også skal HEB bjælken støttes af søjle/stolper) (firkantet profil) der hedder RHS 50 x 50 x 3 mm
Mit spørgsmål er så:
Da jeg vil bestille HEB bjælken og de to profilrør , og få dem til at svejse nogle endestykker på så de kan hvile op ad HEB bjælken, ligesom bores nogle huller så de kan boltes, så undrer de sig meget over at der kun skal så så "små" smalle stolper til at bære den her tunge HEB 200 bjælke.
De syntes det lyder meget forkert.
Er der nogle der har kendskab til noget lignende ?
Måske behøves der ikke så meget styrke til stolperne ?
Skal siges jeg har betalt et ingeniørfirma, til at lave den her beregning. Og burde vel så være forsikret, såfremt der skulle ske noget. Ingeniøren fastholder der ikke behøver mere en 50x50x 3 mm stolper til at holde den her ialt 5 meter lange HEB bjælke. Han siger endda jeg godt kunne droppe de dyrere RHS stolper, (noget med kold eller varmsvejset)
Men kan det passe ?
Med venlig hilsen, og i håb om at kunne få nogle svar der gør mig lidt klogere, i den her svære beslutning. Om tro på ingeniørens beregning eller firmaet der der skulle levere og tilpasse den her stålbjælke og støttestolper.
Hej. Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig her....
Vis hele indlægget