Forskalling på varierende spærhøjde

Hejsa,

Jeg er ved at få sat Troldtekt plader op i køkkenet i et 70er hus i 2 plan jeg netop har købt. Jeg er nået til at begynde at skrue forskallingsbrædder  (22x100mm 3,6m lange) op i spærene. 

Der er så bare det problem, at der er varierende højdeforskelle imellem spærene (helt op til 2-3 cm nogle steder) og nogle af spærene er ikke i vater.
Spærene sidder med en afstand på 35-45cm imellem hinanden og køkkenmålene er 8,6x3,2m.

Hvad er den bedste fremgangsmåde for at få sat forskallingsbrædderne op i spærene, således at de sidder i vater til efterfølgende montage af Troldtekt? 

Jeg har købt nogle 19mm forskallingsbrædder, som er skåret i 10x10cm for at dække noget af højdeforskellen imellem spær. 
Kan man kombinere dette med K-klodser + lange justerskruer? Altså Spær->Træklods10x10mm->K-Klods-->Forskallingsbræt og så en justerskrue på 80mm eller 100mm igennem, som kan højdereguleres? Vil det kunne holde Troldtektpladerne oppe når de efterfølgende skrues på med 45mm skruer i forskallingsbrædderne? 

Jeg håber det er forståeligt og at der er nogen der kan hjælpe :) 



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg kender ikke K klodser og justere skruer, men kører altid med mere simple metoder. (Jeg ved godt at det er en plast klods i familie med knudsen kiler men har aldrig brugt det.)
Jeg skærer mange klodser af krydsfiner, f.eks. 16 mm 10 mm og 4 mm masonite. Målene er ikke så vigtige bare det er 3 - 4 forskellige tykkelser.
Så finder du laveste punkt som er udgangs punkt. ( her det nemmeste at bruge laser som sættes f.eks. 20 cm under loftet. ) 
Så måler du fra laser streg op til et punkt på spær er det mål 21,5 cm f.eks ( 21,5 - 20 = 1,5 )  så skrues 10 + 4 mm klods op. Vil man være mere præcis så et stykke karton eller sandpapir også. Man kan også have nogle stykker tagpap. 
Klodser sættes naturligvis i række hvor der skal komme en forskalling, 
Når jeg bruger krydsfiner så er det fordi et stykke bræt nemt kan flække når man skruer den op. Desuden er 19 mm lige lidt for meget de fleste steder når du kun har 2 - 3 cm højde forskel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lidt mere end 4,5 cm så de ikke er for svage og går i stykker når skruen fra forskalling kommer op igennem dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Mønns

Enig med @Erik.

Angående opklodsning, God klodser er skåret 45x95mm
så passer de, de fleste steder i et byggeri. efter min mening

Måske er det fordi man er gammeldags. men jeg vælger
en Krydsfiner/masonit/pap opklodsning frem for "k-klodser / plast"

Angående Justere skruer
Gode skrue til at lave en lille nedstropning af loft forskalling.
Men skrue kun i midden af et forskalling brædder. og i hvert andet spær.
så klodser og kiler i den anden halvdel. hvis man skal have et helt jævnt
loft forskalling.

til laseren. hvis ikke man en Laser med bipper. Anbefaler jeg at lave en måle lægte/klods.
Med 2 streger en på hver side af din 2mm tykke Laser streg.
En tommestok kan man hurtig komme til at holde lidt skæv ved så mange målinger.
den kan også bruget til at holde dine brædder på plads. til de får en skrue.

Uden laser Tage kanten hele vejen rundt. med vaterpas. og snor
Vend vaterpas 180* efter hver gang for at tage eventuel skævheder i vaterpas  
Alt forskalling i mellen. kan tages med enten snor. eller ratholdt.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg brugte så plastik afstandsklodser fra Knudsen kiler. Også fordi de springer med 1 mm så du kan altid finde den rette tykkelse.
Men der hvor der er flere cm i forskel ville jeg bruge træ.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis