Nybyg - Jordvarme eller luft / vand?

Hej jeg søgder gode råd til valg af varmekilde. 

Vi skal bygge nyt hus til forår 2023. Vi skal dog snart beslutte os for hvilken varmekilde vi går med.
Der er tale om et 165kvm (brutto) nybyg hus på en stor flad grund. Ler-jord, som er ret våd og vandholdig.

Som jeg ser det:
Jordarme
Billigere i drift, men ikke markant. Kan give højere salgsvurdering (aner dog ikke hvor meget?), skæmmer ikke ydervæg af hus med en “ventilator”

Luft/vand: Billigere i anlæg

Ved ikke hvad der fylder mest indenfor?
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du starter et nybyggeri på bar mark har du alle muligheder for at få alle fordelene ved jordvarme.

1: Sørg for at alle brinestrenge samles indendørs i teknikrummet. Service og vedligeholdelse lettes ganske betragteligt.

2: Undersøg hvor meget rigelig/overdimensioneret brineslanger øger brinetemperatur ind, og find den rette balance hvor indgående brinetemperatur er højest til laveste pris (pumpens elforbrug). 

3: Læg brineslangerne på grundens vådeste sted.

4: Da varmepumpen installeres indendørs, har du ikke problemer med støj udendørs. Det er ikke kun af hensyn til naboer, men også komforten i jeres egen have.

5: Med en veldemissioneret buffertank kan du bedre udnytte døgnets vekslende elpriser.

6: Medregn isolering af det nye hus for at maksimere varmepumpens driftsomkostninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Støjen fra luft - vand varmepumper kommer næsten udelukkende fra den store blæser som sidder i ude delen. Inde delen til både jordvarme og luft - vand fylder typisk som et stort køleskab, måske plus buffer og varm vands beholder. Og støjen inden dørs er også noget lignende som kølekab. 
Vores søn har haft jordvarme siden 2008 og det fungerer perfekt. 
Her er brineslanger godt nok samlet i en brønd / boks under jorden, og der har ikke været kigget til dem i de år der er gået. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uanset om du vælger luft/vand varmepumpe eller jordvarme vil jeg kraftigt anbefale du overalt i det nye hus vælger let gulvvarme.

Gulvvarmen bevirker du kan køre med lavere fremløbstemperaturer og den lette konstruktion tilpasser sig hurtigere når eksempelvis sollys pludselig bidrager til varmen.

Gulvvarmeslanger indstøbt i beton er gårsdagens løsning.

Som energipriserne har udviklet sig på det seneste, ville jeg også overveje om en backupløsning med fastbrændsel kunne være muligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har en luft til vand varmepumpe med gennemstrømningsvandvarmer, her fylder indedelen 30x40x20 cm, så der er en kæmpe forskel på pladsforbruget inden for alt efter hvilken løsning du vælger til opvarmning af dit brugsvand.
Jeg har ikke selv varmepumpe, men overvejer det. Vil helst have jordvarme, men det bliver for omfattende.

Som jeg forstår, har jordvarme også den meget store fordel (udover ingen støj), at virkningsgraden er stabil selv ved meget lave temperaturer. En luft-vand bliver mindre og mindre effektiv i takt med at temperaturen falder (under -X grader). På et tidspunkt skal den supplere med en elpatron, hvilket reelt betyder at man kører med dyr elvarme i dé perioder hvor man har allermest brug for varmen.

Mvh. AllanE
Annonce
Allan E. El patron er naturligvis til supplement i de meget kolde perioder. Der sidder også elpatron i jordvarmeanlæg. Den hos min søn har vi med vilje ikke monteret, så der har ikke været behov ved jordvarme anlægget i de 14 år det har virket.
Ved luft - vand anlæg kan anlægget få afisnings problemer ved specielle vejrforhold.(meget kold og fugtig rimtåge )  Så bruger den også en " skvis" af den noget dyrere direkte el for at udedelen ikke skal fryse i en stor isklump. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med den globale opvarmning , og ingen isvintere mere er der væsenlig mere varme i udeluften end der er nede i 1.2 m dybde som er frostfrit  , men temperaturen omkring jordslanger falder hurtigt til minus grader døgnet rundt , men der i ude luften selv i februar som er vores koldeste måned , er lange perioder med plusgrader døgnet rundt , så luft til vand VP  er fremtiden .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Rantzau skrev den 16-06-2022 05:45:47

Uanset om du vælger luft/vand varmepumpe eller jordvarme vil jeg kraftigt anbefale du overalt i det nye hus vælger let gulvvarme.

Gulvvarmen bevirker du kan køre med lavere fremløbstemperaturer og den lette konstruktion tilpasser sig hurtigere når eksempelvis sollys pludselig bidrager til varmen.

Gulvvarmeslanger indstøbt i beton er gårsdagens løsning.

Som energipriserne har udviklet sig på det seneste, ville jeg også overveje om en backupløsning med fastbrændsel kunne være muligt.

Enig i ovenstående - kan godt være det bliver 50.000,- dyrere og etablere, men tænker du får meget mere komfort ud af det, også hvis der er meget store vinduespartier.. problemer bliver nok og finde en der vil udføre det for dig, tænker du skal glemme typehusfirmaer i den sammenligning, de laver ikke noget ud over det der står i deres brochure.. 😊

 

Peter soenberg skrev den 16-06-2022 12:31:30

Kan man ikke bore jordvarme lige ned ?

 Det kan man godt, men dyrt i forhold til at grave render og ligge slanger ned.

Mener heller ikke det er alle steder det kan godkendes, at man laver boringer til jordvarme,

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis