Drænsand vs støbesand

Hej
Jeg skal sætte en støttemur op i fundablokke og tænker at bestille cement og støbesand/betonsand til at blande betonen.

Bag muren har jeg 10-20cm mellemrum ind til jorden. Nu er spm og jeg kan bruge samme sand til at lægge deri som drænvand eller om jeg skal beuge noget andet?

Jeg skal faktisk også fylde op omkring en pool - der er sat støttevægge på langsiden - men der skal fyldes op med noget da hullet jo er gravet større end selve poolen. Nogle steder skriver de at man også bare kan fylde op med jord men det virker ikke som en korrekt løsning
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Støbning af fundament kan man udføre med støbemiks. Hvis man kun bruger sand så skal der bruges alt for meget cement.
Man kan populært sige at stenene ikke tæller med i blandings forhold. Det er kun hvor der er behov for tyndere lag at man bruger sand alene. 
Hvis du har lagt drænrør bag muren så kan det være godt med drænsand eller vasket grus på den nederste del af opfyldningen. 
Både på den øverste del og rundt om pool er det tilstrækkelig med billig fyldsand eller overskuds jord fra udgravning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
Mange tak for svar!
Så du mener at jeg blot kan fylde noget af den overskyende jord tilbage rundt om pool? Vil der ikke opstå et issue når vinteren slår til - altså om jorden vil skubbe poolvæggen (i stål) ind? Eller bør vandet være nok til at holde det tilbage?

VH/Sune
Jeg er da sikker på at vandet fryser i overfladen  før jorden begynder at fryse så meget at det trykker ekstra. Og derved vil vandet holde på formen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis