Udvide eksisterende terrasse

Hej alle,

Jeg planlægger at udvide vores eksisterende terrasse så den kan blive større. 
Den er i dag bygget ind mod huset (på to af siderne) og placeret ca 90 cm over jorden. Den er opbygget af mure og fyldt med sand og ovenpå ligger der betonfliser.
Jeg vil gerne have udvidet den ca 1,5 meter til den ene side (langs husmur til højre på billede 1) og have klinker lagt på hele gulvet.

Min plan er følgende:
  1. Fjerne betonfliser
  2. Fjerne sidemure så de stopper i niveau med sandpuden (de hvide mure ovenpå det grå fundament på billede 1)
  3. Bygge et solidt træskelet de 1,5 meter ud til siden i samme niveau som sandpuden ved en rem på eksisterende mur (kanten på terrassen i dag) og så punktstøbe et træskelet med stolpebærere i 90 cm dybde i passende afstand fra hinanden (tænker 3 stolper over de 3 meter)
  4. Udlægge svanehaleplader på hele arealet (altså på sandpuden og ud over træskelettet)  
  5. Langs hus lægge 30mm kantisolering, da huset er facadeisoleret med bats og puds
  6. Udlægge 5-10 cm beton med rionet
  7. Lægge klinker ovenpå arealet

Jeg regner med (og håber på) at blande beton selv med cement og støbemix.
Taget skal selvfølgelig også udvides, men det tager vi seperat :)

Spørgsmål:
  1. Er det en farbar plan?
  2. Vil betonpladen holde til at ligge både på sandpuden og ovenpå træskelettet?
  3. Hvor tykt lag beton skal der udlægges?
  4. Er planen med cement og støbemix den rigtige?
  5. Er rionet nødvendigt oven hele pladen eller kun ved overgang fra sand til træskelet? Og skal rionet jordes?
  6. Vil spærtræ på 150x75mm være passende til at bygge træskelettet med? Eller skal det være større?
  7. Er 3 stolper nok til at understøtte remmen over de 3 meter?
  8. Andet jeg skal tage højde for?
Billede 1 (Eksisterende terrasse)
Billede 2 (Opbygning af terrasse)
Billede 3 (Udbygning af træskelet)
Billede 4 (Betonplade)

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Peter
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pas på at det ikke kommer til at ligne noget klamp. Det bliver vist ikke en pæn løsning. 
Find en løsning, der når det står færdigt, ligner noget der ikke er kommet en grim knopskydning på.

Jeg ville bygge videre på den grå sokkel og fylde op med grus/sand. Facade isoleringen skal så muligvis fjernes der hvor der skal fyldes op.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hej Jens, 

Tak for svar. Hvorfor mener du at det ikke kan laves pænt? 

Det skal måske nævnes at jeg vil beklæde siderne efterfølgende og pudse dem i samme puds som huset har. Men lige nu har jeg fokus på om opbygningen af gulvet kan laves som jeg tænker på. 

Et alternativ er som du skriver at udvide eksisterende sokkel og fylde med sand. Det er dog en meget større opgave da den jo skal ned i 90 cm hele vejen rundt (+ problematikken med nuværende facade isolering).

Peter
Hvorfor mener du at det ikke kan laves pænt? 
Når jeg kigger på dit nederste billede ser det ud som en grim knopskydnings løsning.



Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg må give Jens ret. Ud over at konstruerer en øjebæ får du aldrig pudset glat over den eksisterende sokkel/mur med den konstruktion du påtænker uanset hvad. Isoleringen er det mindste problem.

Selv om du funderer som det eksisterende skal du stadig være meget omhyggelig med armeringen der forbinder de to konstruktioner. 

I stedet for sand kan du med fordel fylde med sten, så undgår du stampning/vibrering af fyldet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nå, men det var jo ikke særlige konstruktive svar ift. mine spørgsmål (udover at jeg ikke kan lave pæne stregtegninger).

Jeg må finde hjælp andetsteds. 

God dag til jer, Peter
Annonce
Du finder ikke hjælp andetsteds - men du finder nok nogen der taler dig efter munden.

Du får aldrig en holdbar overgang mellem det eksisterende og det nye som du påtænker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok tak. 

Det var også et bedre svar som jeg kan bruge til noget :)
PeterGørDetSelv skrev den 16-06-2022 13:04:19

Nå, men det var jo ikke særlige konstruktive svar ift. mine spørgsmål (udover at jeg ikke kan lave pæne stregtegninger).

Jeg må finde hjælp andetsteds. 

God dag til jer, Peter

 Det var ikke din tegning jeg kritiserede. Jeg kunne se hvordan det færdige resultat ville se ud. Det var det jeg satte spørgsmål ved.

Håber at du finder en løsning du bliver tilfreds med.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Du bør undgå at støbe ovenpå et organisk materiale som træ.

Træet arbejder afhængig af fugtighed og temperatur meget mere end beton. Der vil næppe gå lang tid før dækket vil sprække i overgangen fra gammel til ny understøtning. Hvis du går videre med din plan, bør du som et minimum have en gummifuge mellem den gamle og den nye del.

Træ nede ved jorden har en begrænset holdbarhed. Selvom det ikke vil give problemer de første 10-20 år, er det værd at tage med.

Jeg ville undgå at bruge træ, men bruge materialer som den gamle terrasse.  Selvom det er cirka de samme materialer, ville jeg nok alligevel støbe de to dele adskilt. Et betongulv giver sig ikke en millimeter – det knækker. Alternativt lægge dem i sand som tidligere. Det er nok den løsning jeg ville gå efter. Det behøves ikke at være betonfliser.

Her er et tilfældigt eksempel på andre typer fliser:
https://sandstone.dk/produkt/store-fliser-60x90-cm/?gclid=EAIaIQobChMIu5Ot06G0-AIVlIbVCh1-MwjXEAAYASAAEgLFiPD_BwE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis