Klikgulv brændeovn

Har brug for et godt råd.
Ang klikgulv og brændeovn
Jeg har læst at nogen fjerner. helt brændeovnen. Og lægger gulv nedenunder.
Det ville jeg jo meget gerne undgå.
Spørgsmålet er så kan jeg nøjes med at ligge. Gulvet et stykke ind under. Den store metalplade under brændeovnen. Eller hvordan skal det gøres.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan du sagtens. Men den tid du bruger på at køre brændeovnen ud sparer du på tilskærring når du slipper for at tilpasse gulvet rundtom ovnen.
Samtidig har du et hul i gulvbelægningen den dag Mette får held til at forbyde brændeovne.

Selvbygger med stort S. 
GodeVen
GodeVen
165 5220
Brændeovnen står på gulvet. Træk skorstensrøret fra. Sæt en sækkevogn under og flyt den væk mens du laver gulvet. Den vejer ca. 100 kg så det skal være et par stærke fyre, hvis den skal løftes væk. Du skal nok have noget nyt tætningssnor, når du sætter den tilbage.

Det tager 10 minutter at flytte den og 30 minutter at få den tilbage.

Kolding75
Kolding75
437 6000
Hvis ikke jeg ser helt forkert, så ligger der et gråt gulvtæppe et stykke ind under jernpladen, hvor det støder op mod noget der ligner et tæppe af bast. Hvis du fjerner det grå tæppe, så kan du lade klik-gulvet stikke de 3-5cm ind under jernpladen, som det grå tæppe gør nu. Det burde være let at få lavet en pæn / usynlig afslutning på den måde, uden at skulle flytte brændeovnen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Ygge
Ygge Trådstarter
4
Ja hvis det var så let desvære går røret lige op på loftet så tænker den skal hæves osv ;) 
Ygge
Ygge Trådstarter
4
Kolding75 skrev den 14-06-2022 13:51:07

Hvis ikke jeg ser helt forkert, så ligger der et gråt gulvtæppe et stykke ind under jernpladen, hvor det støder op mod noget der ligner et tæppe af bast. Hvis du fjerner det grå tæppe, så kan du lade klik-gulvet stikke de 3-5cm ind under jernpladen, som det grå tæppe gør nu. Det burde være let at få lavet en pæn / usynlig afslutning på den måde, uden at skulle flytte brændeovnen.

Det var også min tanke ;) men ved ikke om gulvet kan holde til det hvis brændeovnen kun står på noget af gulvet. 

ev elmand
ev elmand
21713 7480
Gulvet kan holde. Efter din løsning vil brændeovn ikke trykke på det nye gulv. Det næste problem er så om det nye gulv har samme tykkelse som tæppet under jernpladen. Hvis det nye gulv er tykkere vil pladens kant bukke lidt op, og i kan slå tæerne noget så grimt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Det bliver ikke lige til at montere et klikgulv som skal gå under brændeovnspladen synes jeg. Den måde det samles på gør at det skal skråt ind på det forrige stykke klikgulv og så bliver det svært at det kommer helt under pladen rundt om brændeovnen. Men ja, jeg ved heller ikke hvordan du skal gøre med det lodrette skorstensrør.,

Jeg ville helt sikkert fjerne brændeovnen og sætter klikgulv under. Det har jeg selv gjort og det har da holdt i snart 2 år. Jeg sætte også et stykke klikgulv dæmpene underlag under jernpladen, blot så det stadig ser pænt ud hvis en dag brændeovnen fjernes, samt at trykket er ligeligt fordelt. Men det er nok ikke nødvendigt (brændeovnen presser underlaget så meget ned så man ser ikke at der er en forhøjning af pladen. 
Ygge skrev den 14-06-2022 13:51:38

Ja hvis det var så let desvære går røret lige op på loftet så tænker den skal hæves osv ;) 

Det er næsten sikkert let. Har selv lige monteret højere/nyere brændeovn i værkstedet. Løsnede nogle ringe med en skruetrækker, skød skorstene ca. 40 cm op. Og så ned på den nye. 

Kolding75 skrev den 14-06-2022 13:51:07

Basten er vist det grå tæppe, men i skyggen ser det farvemæssigt anderledes ud.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Nyt gulv - fjerne brændeovn
    Lav-Hus (6 svar)
  2. Brændeovn
    Lav-Hus (7 svar)
  3. Midlertidig nedtagning af brændeovn
    Fyr og opvarmning (47 svar)
  4. Brændeovn oven på tæppe?
    Lav-Hus (7 svar)
  5. Nyt gulv
    Lav-Hus (2 svar)
  6. Brændeovn og undertryk
    Lav-Hus (11 svar)
  7. Afmelde skorsten
    Fyr og opvarmning (12 svar)
  8. Nyt gulv på hems
    Lav-Hus (15 svar)
  9. Brændeovn med vandtank
    Lav-Hus (3 svar)
  10. Nedtagning af brændeovn
    Lav-Hus (7 svar)

Populært lige nu

1. Samle 3 ledninger i LK stikprop
    Værktøj og maskiner (læst 174 gange)
  2. Skal man bare skifte hele det Ifø Cera Toilet, når intet hjælper?
    Lav-Hus (læst 215 gange)
  3. AEG tørretumbler vil ikke køre
    Hårde hvidevarer (læst 482 gange)
  4. Kabel til ladestander for elbil.
    Belysning (læst 198 gange)
  5. Autocamper og afgift
    Lav-Bil (læst 171 gange)
  6. Fylde huller med lecanødder inden støbning?
    Lav-Hus (læst 171 gange)
  7. Skjult samling af elkabel
    Lav-Hus (læst 192 gange)
  8. kuglehane vil ikke lukke
    Lav-Hus (læst 3206 gange)
  9. Energirenovering af ældgammelt hus - gulv
    Lav-Hus (læst 414 gange)
  10. Afgrænsning - robotplæneklipper
    Lav-Have (læst 182 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg