Løst puds på indendørs garagevægge. Nemt men holdbart fix?

Hej alle dygtige folk herinde.

Jeg har en fuldmuret og isoleret garage. Mursten yderst, pudset gasbeton inderst. Det hele er opført og pudset i 1963. Vel forventeligt, er pudset indenfor i dårlig stand.
Der er huller, den lyder hult mange steder, mens andre steder sidder den stadig fint nok fast. Jeg vil gerne få ordnet væggene i garagen, så der kan sættes reoler og hylder op, og for at der ser pænere ud indenfor - og jeg tænker, at det nytter ikke noget, at det første 1 cm af væggen (puds) sidder løst.

Der har også været slået ting ind i væggen ved et uheld og det har resulteret i nogle huller, hvor man kan se, at pudset sidder meget dårligt fast. Jeg har vedhæftet et par billeder som eksempel på det.

Hvordan ordner jeg væggene, hvis jeg vil undgå at rive alt puds ned, og pudse 35 kvm væg op på ny?
  • Kan jeg sætte tykke gipsplader på med nogle lange og tykke montageskruer?
  • Kan jeg rive pudset ned og klæbe plader af fibergips på gasbetonen? Og støtte med montageskruer?
  • Eller er det bedst at pudse det hele "rigtigt" op alligevel? (Så bliver jeg meget træt af mit liv).

Garagen er uopvarmet, men er isoleret og har dampspærre (også fra 1963). Der hara indtil videre ikke været fugtproblemer.

Beklager hvis emnet har været diskuteret før. Jeg har prøvet at søge, men har ikke fundet noget.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bank pudset af, hvor det er løst og puds det op. 

fase
S. Fabrin skrev den 13-06-2022 14:29:19

Bank pudset af, hvor det er løst og puds det op. 

Jeg har forsøgt et tilfældigt sted. Så snart jeg banker, løsner alt andet sig også, selvom det ikke lød hult. Hvis jeg fortsætter, ender jeg med at banke 90% af pudset ned, fordi det hele løsner sig og falder af...



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis det andet også løsner sig, er det fordi det er for løst. Du skal banke alt ned der er løst, samt alt der bliver løst undervejs, ellers har det nye lag ikke en jordisk chance for at hæfte. Så for du blot problemet om igen, med din nye væg.

Jeg ville pudse op i durapuds.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 15-06-2022 10:06:50

Hvis det andet også løsner sig, er det fordi det er for løst. Du skal banke alt ned der er løst, samt alt der bliver løst undervejs, ellers har det nye lag ikke en jordisk chance for at hæfte. Så for du blot problemet om igen, med din nye væg.

Jeg ville pudse op i durapuds.

Durapuds? 710 i maksimal tykkelse? Den er noget nemmere at arbejde med, så det kunne være et alternativ til "klassisk" pudsemørtel.

Ja, da den også er god som hæftemørtel på porebeton.

Der tror jeg at almindelig mørtel ofte får hevet vandet ud for hurtig, pga. porebetonens høje sugeevne, og derved ikke får godt nok fat i muren.

Men det er netop hvad durapuds er konstrueret til.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Pudslag på gasbeton har det med at løsne sig, så det er forventelig at det ikke holder efter så mange år. 
Vil du pudse op igen, så skal du vande væggen meget, og derefter lave udkast. 
Det vil sige en meget tynd blanding som så kastes på væggen med murer ske. Man kaster en stribe på og så næste tribe lige ved siden af.
Når du pudser op skal du lave ca. 10 cm bred stribe som trækkes lodret af med 2 mm lodstok. Mindre end 2 m henne lave ny stribe.
Så trækker man pudslag på imellem disse ledere og trækker det af  med 2 m stokken i zigzag bevægelser. Mangler der noget fyldes det ud og der trækkes af igen. 
Så køres i cirkelbevægelser med pudse bræt indtil væggen er jævn og pæn.
Hvis væggen er helt ren for pudslag kan man også skrue fibergips plader på. Der kan bruges lidt lange skruer og så direkte ind i gasbeton uden plugs.
Bare sørg for at skruer ikke skues så meget fast at de "skrues over" Altså så det gevind man har dannet i gasbeton smadres. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand
Det lyder som et super råd. Jeg forstår det som, at der skal laves udkast på hele overfladen?

Du ville ikke anbefale Durapuds 710?

Hvis væggen skal pudses op, vil du anbefale at lave udkast og puds i samme blanding? Eller vil du udkaste i f.eks. weber 280, og pudse i bakkemørtel i forhold 1/8? Min murer bruger bakkemørtel 1/8 overalt i mit hus, men han er på ferie og tager ikke telefonen   så jeg kan ikke få nogen svar.

Er der fordele i at bruge fibergips? Jeg synes, den er nem at sætte den op, men hunden må vel ligge begravet et eller andet sted? Eller er det den eneste ulempe, at fibergipsen skal spartles og behandles?
Weber 280 er ikke egnet for gasbeton, derfor forslaget om durapuds.

Elektronikteknikeren
Udkast kan laves med durapuds 710, der skal bare mere vand i end til pudseopgaven. 
Når man laver udkast så kommer " smattet" til at få god forbindelse ind i alle overflade porrer på gasbeton. På den måde får man en bedre binding. 
Jeg ville bruge bakkemørtel og cement 10 : 1  men det er mest fordi der er billigere.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også