Gulvvarmeanlæg - ustabilt tryk / tab af tryk

Hej her i forummet,

Jeg har kigget lidt rundt for lignende tråde, jeg har dog ikke finde noget der er lig vores problem.

Vi oplever at vores tryk i gulvvarmeanlægget er ustabil (kan variere med +- 0,1 bar). Jeg tænker umiddelbart det er normalt, men da vi er ret nye som husejer er jeg i tvivl, er det unormalt?

Vi oplever også at  Dertil oplever vi at trykket periodisk mister tryk, og forbliver lavt. Trykket falder i perioder, og ikke trykfald fra dag til dag.
Når anlægget står stille oplever vi ikke fald, men det kan forekomme fx når det er i brug.

Jeg tænker at der på trods af anlægget står stille vil være trykfald, da der jo er gennemgang i systemet og det kun afspærres i et punkt (ved termostaterne).

I forbindelse med er serviceeftersyn fik vi skiftet vores ekspansion beholder, og jeg vurderer vi kan udelukke denne som problemet?

Jeg har ikke oplevet at trykket stiger så meget at sikkerhedsventilen lukket vand ud, men det kan ikke udelukkes, slangen synes dog tør indvendig.

Jeg har prøvet at fylde vand på anlægget og trykket stiger med det samme når der påfyldes.
Der er ikke fyldt på for nylig og trykket er faldet fra 1,5 til 1,2 bar på ca. 30 dages tid..

Det drejer sig om et 185 KVM et plans hus.
Opvarmet med vand til vand varmepumpe.

Vi er naturligvis bange for at det kunme være en lækage, men håber at der måske er nogen herinde der har oplevet lignende eller det samme, og ligger inde med en løsning?
Hvad tænker i det kan være?

Har i anbefalinger, så modtages vi dem meget gerne!

Med venlig hilsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
21713 7480
Trykket vil svinge lidt afhængig af hvilken temperatur vandet i hele anlægget varmes op til. Det kan stige hvis varmepumpe skal lave varm vand og falder hvis det er kun er gulvvarme der skal forsynes. Det styres automatisk. Desuden kan det påvirke trykket lige når pumpe går i gang eller stopper. 
Så medmindre trykket faldet til f.eks. 0,8 så ville jeg ikke gøre noget som helst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Søren O
Søren O
5372 7000
Har du tjekket at din trykekspantionsbeholder har det rette fortryk? Hvis beholderen har mistet luft, fungerer beholderen ikke efter hensigten og kan ikke holde stabilt tryk selv ved små temperaturændringer.

Søren O
WaitedTuba
WaitedTuba Trådstarter
6
Søren O skrev den 13-06-2022 19:27:43

Har du tjekket at din trykekspantionsbeholder har det rette fortryk? Hvis beholderen har mistet luft, fungerer beholderen ikke efter hensigten og kan ikke holde stabilt tryk selv ved små temperaturændringer.

Hej Søren, nej det har jeg ikke. Spurgte ind til fortrykket da VVS'er var forbi, og han sagde den skulle være ca. 0,5 bar. Han kunne ikke lige umiddelbart komme med en forklaring på hvorfor..

Når du siger beholder mister luft, hentyder du til at den har for lavt et fortryk?
Vores ekspansionsbeholder er helt ny.
Annonce
WaitedTuba
WaitedTuba Trådstarter
6
ev elmand skrev den 13-06-2022 16:57:04

Trykket vil svinge lidt afhængig af hvilken temperatur vandet i hele anlægget varmes op til. Det kan stige hvis varmepumpe skal lave varm vand og falder hvis det er kun er gulvvarme der skal forsynes. Det styres automatisk. Desuden kan det påvirke trykket lige når pumpe går i gang eller stopper. 
Så medmindre trykket faldet til f.eks. 0,8 så ville jeg ikke gøre noget som helst. 

Hej!

Ja det er også sådan jeg har forstået det, men da trykket er faldet fra 1,5 til 1,2 bliver jeg en anelse bekymret.

Trykket har ikke været tilbage på de 1,5 bar siden påfyldning.
ev elmand
ev elmand
21713 7480
I ekspansions beholder er der en gummimembran. Når det er ok så er der luft på den ene side af membran (som en ballon)  og vand på den anden. Når man lukker vand på sit anlæg så trykkes ballonen sammen og ved de ca. 1,5 bar er der 1/2 vand og 1/2 luft. Man ser det hvis man lukker vand på anlægget helt fra nul bar. Så stiger trykket i anlægget rimelig hurtig til de 0,5 bar ( hvis der ikke er meget luft i andre dele af anlægget) og derefter noget langsommere. Netop ved det tryk kan der flyde vand ind i ekspansion og presse ballonen. 
Hvis der ikke er et fortryk, flyder der vand ind i beholder og ballonen trykkes naturligvis meget mere sammen, så der er mindre luft til at imødegå ændringer i vandets volumen som naturligt opstår ved opvarmning/afkøling. 
Man kan ikke måle fortrykket når der er fuld vandtryk på anlægget da der vil være samme tryk på luft og vandsiden i beholderen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Trykfald i varmeanlæg
    Fyr og opvarmning (9 svar)
  2. Er min ekspansionsbeholder gået istykker
    Fyr og opvarmning (7 svar)
  3. opstart af oliefyr
    Fyr og opvarmning (27 svar)
  4. Fyr taber tryk over 14 dage
    Fyr og opvarmning (29 svar)
  5. gasfyr ZEM M50: tryk stiger ...vand drypper
    Fyr og opvarmning (14 svar)
  6. Varmeanlæg mister tryk
    Fyr og opvarmning (6 svar)
  7. Tryk-ekspansion ventil defekt?
    Fyr og opvarmning (6 svar)
  8. Taber tryk i fjernvarme gulvvarmeanlæg
    Lav-Hus (18 svar)
  9. Utæt sikkerhedsventil
    Fyr og opvarmning (12 svar)
  10. Vissman Gasfyr taber tryk
    Fyr og opvarmning (3 svar)

Populært lige nu

1. AEG tørretumbler vil ikke køre
    Hårde hvidevarer (læst 482 gange)
  2. kuglehane vil ikke lukke
    Lav-Hus (læst 3206 gange)
  3. Hjælp til at kable vandvarmer (el med billeder)
    Hårde hvidevarer (læst 859 gange)
  4. Energirenovering af ældgammelt hus - gulv
    Lav-Hus (læst 414 gange)
  5. Hjælp til anden toiletskål!!
    Lav-Hus (læst 183 gange)
  6. Pizzaovn fra 400V til 230V
    Hårde hvidevarer (læst 1767 gange)
  7. Skydedør til min altan, hvilken?
    Lav-Hus (læst 259 gange)
  8. Størrelse på brugt dør
    Lav-Hus (læst 193 gange)
  9. plænerens - større mægnde