Gasfyr taber tryk når det laver varmt vand

Hej alle i kloge hoveder.

Nu har jeg godt nok læst mange indlæg herinde, men syntes ikke rigtig jeg har fundet en løsning. Vores fyr kørte egentlig ganske fint indtil for et par dage siden. Jeg havde besluttet mig for at prøve at sommerlukke for fyret (dette gøres manuelt på vores Vaillant EctoTec 126). Alt gik fint, indtil 11 dage efter hvor jeg kunne konstatere der ikke var varmt vand i vandhanen. Jeg gik så ud til fyret der pludselig var gået fra 1,7 bar som jeg normalt har det på, til 0,4 bar. Normalt fylder jeg på fyret 1 gang hver 3-4 måned og der fylder jeg ikke mere på end fra 1,0 til 1,7 bar.

Nu har jeg så tændt for varmedriften igen og pillet slangen fra til afløbet og ledt i en spand istedet. Jeg kan konstatere at hver gang der bliver tændt for det varme vand (brugsvand) så varmer fyret op, og så smider den en lille smule vand i spanden. Det virker som om at trykket stiger lidt (0,1-0,2 bar) når brænderen kører, men fyret forsøger at bibeholde det oprindelige tryk ved at smide vand, når så afbrændingen er slut og temperaturen falder lidt, så falder trykket.

Nogen der ved hvad der er galt? og om det er noget jeg selv kan lave eller om der skal en vvs'er på besøg? :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når vandet varmes meget op ( til varmt brugsvand) vil trykket stige. Hvis ekspansions beholder er i stykker vil det stige så meget at der kommer vand ud af sikkerheds ventil. Når så vandet er varmet op i beholderen standser fyret og vandet bliver koldere i anlægget, trykket falder. 
Hvis det kun tager 5 - 10 sekunder at fylde op til 17 bar er det også tegn på defekt ekspansions beholder. Det tager normalt 1 - 2 minutter afhængig af anlægs størrelse. 
Så det tyder på ny ekspansions beholder ( den røde beholder inde i fyret ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar ev elmand.
Jeg læste godt om ekspansionsbeholderen men jeg syntes bare ikke jeg fylder fyret super hurtigt når jeg fylder på. Ydermere kan jeg konstatere at det er ligemeget om brænderen tænder for radiatorer eller brugsvand, den smider vand hver gang - på trods af jeg kan se på måleren den kun stiger med 0,1-0,2 bar når dette sker. Jeg syntes godt nok det er underligt :o 
Her 4 dage efter jeg har fyldt vand på har den allerede smidt 0,4 bar igen
Vandet må jo så forsvinde ud et eller andet sted. Der skal ikke sådan normalt komme vand ud af fyrets sikkerhedsventil
Måske du kigger på sikkerheds ventil under varm vands beholder. den skal nemlig komme med lidt vand hver gang der opvarmes. 
Prøv lige med et billede og vis hvilken sikkerheds ventil du undersøger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis