Lysning af egetræsmøbel

Jeg har købt en brugt egetræs TV-bord. Det er ikke så lyst som mine andre egetræsmøbler der er behandlet med Trip-trap hårdtræslud og sæbe. 

Jeg ved ikke hvad det nyanskaffede bord er behandlet med, men tænker det er olie, da det er lidt gulligt. 

Spørgsmålet er, hvordan får jeg bordet lyst som sofabordet man ser på billedet? Hvis bordet er oliebehandlet, er det så muligt at fjerne olien kemisk og ved slibning så det bliver "rent nok" til en behandling med hårdtræslud og sæbe?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens fjerne olien ved slibning. Start med at rense møblet grundigt bare med en hårdt opvredet klud. Brug evt en grundens til træ hvis der er meget slidt i træet.
Du kan godt opnå den lyse farve uden brug af lud, ved "bare" at give den mange gange sæbe. 
Til egetræ anbefales kan grundrens ikke anbefales. Det anbefales kun af folk der ikke har praktisk erfaring i netop denne træart.

Lud giver kun mening på nåletræ så det har ingen gavnlig virkning på eg - tværtimod risikerer du misfarvning. 

Grundrensning med brun sæbe er det sikre. Efterfølgende kan du efterbehandle med voks, olie eller sæbe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville bruge hvid olie. Har selv lavet et bord med hvid olie og det ligner meget det du går efter 
Tak for kommenterende. Jeg har nu afvasket med Trip-trap trærens. Det er sikkert at bruge på eg, og vandet fra eftertørringen afslører der kom en del skidt og olie af.

I morgen vil jeg starte på slibningen, og herefter vurdere om det skal lysnes med hårdtræslud. Hårdtræslud er ikke det samme som nåletræslud. Men det indeholder dog Natriumhydroxid og kalkpigment og kan anvendes på lyse hårde træsorter. Min erfaring er at det fungere fint på egetræ. 
micko skrev den 12-06-2022 11:41:29

Jeg ville bruge hvid olie. Har selv lavet et bord med hvid olie og det ligner meget det du går efter 

 Har du nogen erfaring med at bruge hvid olie på træ der har fået alm. olie? Det ser ikke ud til at min afrensning og slibning har fjernet hele olien. Træet er stadig mere gyldent end der hvor det er ubehandlet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Havde du brugt brun sæbe i stedet for trærens havde du sandsynligvis fået al snavs og fedt af i første hug. Vent med at slibe til al snav og fedt er fjernet.

Dit nye egetræsmøbel kan også være behandlet med interiør- eller møbellak, og det kan trærens ikke fjerne.

Jeg kender udmærket lud til hårdtræ, men effekten minimal på grundigt renset eg der efterfølgende vedligeholdes med sæbe.

Pigmenterede olie oven på alm. olie lægger sig som en hinde der er sart for slidtage. Det går muligvis an på et møbels lodrette flader uden slitage, men det er ikke noget jeg vil anbefale.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 12-06-2022 19:47:50

Havde du brugt brun sæbe i stedet for trærens ....

 Er det krystalsæbe vi snakker om - det som opløser maling og lak? 
Skal det opløses i vand eller blot smøres ud over det hele?

Krystalsæbe er mere koncentreret og har konsistens som gelé, men er i det store hele det samme som brun sæbe. Der er ingen grund til at opløse krystalsæbe i vand hvis du har flydende brun sæbe til rådighed.

Brug krystalsæben koncentreret i dit tilfælde, da dit tidligere forsøg ikke var tilfredsstillende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 12-06-2022 21:35:13

Krystalsæbe er mere koncentreret og har konsistens som gelé, men er i det store hele det samme som brun sæbe. Der er ingen grund til at opløse krystalsæbe i vand hvis du har flydende brun sæbe til rådighed.

Brug krystalsæben koncentreret i dit tilfælde, da dit tidligere forsøg ikke var tilfredsstillende.

 Nu har jeg givet en låge krystalsæbe, dog fortyndet med vand 1:1 da det herved blev nemmere at fordele. Hvis det var maling jeg skulle fjerne ville jeg lade det sidde i 12-24 timer, men hvor længe i dette tilfælde? 

Hvis du ikke følger de grundlæggende principper i afrensning af egetræ jeg har nævnt, kan jeg ikke garanterer et tilfredsstillende resultat.

Når du nu har fortyndet krystalsæben med vand, ville jeg kun lade det virke et par timer for at minimere indtrængning af fugt på dit TV møbel. En anden gang er det bedre at varme krystalsæben i et vandbad, så sæben bliver mere lind.

Sæben fjernes efterfølgende med en neglebørste, stiv opvaskebørste eller lignende. Vær varsom med vand på træet, brug hellere en fugtig klud. Både børster og klude kan du rolig vaske med rigelig vand.

Når al sæbe, snavs, olie og eventuelle lakrester er fjernet er det mere sikkert at bruge pigmentholdig olie.

Tip: Når du mener træet er helt rent, kan du med tungespidsen smage om der er rester tilbage. Er det tilfældet er du ikke i tvivl.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også