Ny induktion Wip78sqw2

Hej, 
Jeg søger lidt Elektrikker hjælp

Jeg er ved at installere min nye kogeplade, er dog i tvivl om installationen

Den gamle glas keramisk kogeplade (se evt billede) er installeret 2p+n af hvad jeg kan se. Brun ledning er klippet? 

Min el-skab (se billede) er 16a 3p+n der går til både ovn og kogeplade.

Hvordan skal jeg installere min nye bedst muligt?
Forstår ikke den gamle er 2p+n og ikke 3p+n jeg ellers synes ville give mening, hvorfor jeg ikke helt tør at installere den nye. 


På forhånd tak! 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det giver da rigtig god mening idet samme gruppe jo har tilkoblet ovn og opvaskemaskine. Når kogepladerne så kun er koblet til to faser så er der jo talt en fornuftig fordeling, hvad der iķke ville være hvis pladerne var koblet til alle 3 faser.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kommer til at undvære 2 ud af 6 zoner (eks de miderste) og forbinde 2 faser, eller forbinde alle 3 faser og flytte ovn+opvask til gruppen ved siden af.
3 faser kræver også du får afisoleret tilledningen lidt mere så brun er forbundet - samt at brun ikke også er klippet i den anden ende. Ellers må der være en dåse i nærheden så du evt kan skifte kablet.
Jeg antager ovnen ikke skal sikres med 16A.
Det er atypisk at induktionsplader kører 3 faser, men din brede luksus-model kan tydeligvis.
Kermit: jeg forstår bedre nu.


Piskeris
Betyder det jeg ikke har mulighed for at kunne bruge alle 6 varme zoner idet opvask ovn og kogeplader går over samme? 

Tusinde tak for svar 

Lige præcis, 2 zoner til hver fase. 6 zoner 3 faser. Da ovnen typisk kører på samme tid som kogepladen skal man ikke koble dem på samme fase&gruppe. Opvaskeren kan til nøds dele med komfur/ovn. 
Piskeris skrev den 11-06-2022 01:39:53

Lige præcis, 2 zoner til hver fase. 6 zoner 3 faser. Da ovnen typisk kører på samme tid som kogepladen skal man ikke koble dem på samme fase&gruppe. Opvaskeren kan til nøds dele med komfur/ovn. 

 Så det betyder det bliver noget rigtigt rod når jeg kobler en quooker på også.. 

Den eneste løsning er en ekstra 3 faser? Gør det en forskel hvis jeg bruger alle 3 faser hvis jeg bare ikke tænder mere end 4 zoner af gangen?

Mange mange tak for respons 
Annonce
Det ville klart være bedre med nogle flere grupper.. Hvis du kobler 3 faser til, skal du huske hverken at tænde ovn eller opvasker sammen med de 2  zoner der deler fase. Virker lettere uhensigtsmæssigt - men det vil da virke. Det vil desuden give en plet på en evt. elattest, enheder med højt forbrug skal fordeles rent formelt.
Piskeris skrev den 11-06-2022 01:53:30

Det ville klart være bedre med nogle flere grupper.. Hvis du kobler 3 faser til, skal du huske hverken at tænde ovn eller opvasker sammen med de 2  zoner der deler fase. Virker lettere uhensigtsmæssigt - men det vil da virke. Det vil desuden give en plet på en evt. elattest, enheder med højt forbrug skal fordeles rent formelt.

Aha.. Spændende. 

Kan jeg så vidt du ville mene kunne komme uden om at få en elektrikker til at trække mere strøm til køkkenet?


Piskeris skrev den 11-06-2022 01:53:30

Det ville klart være bedre med nogle flere grupper.. Hvis du kobler 3 faser til, skal du huske hverken at tænde ovn eller opvasker sammen med de 2  zoner der deler fase. Virker lettere uhensigtsmæssigt - men det vil da virke. Det vil desuden give en plet på en evt. elattest, enheder med højt forbrug skal fordeles rent formelt.

 Og hvordan. Ved jeg om den fase fx. Køleskab/frys og noget lys ville kunne tage jeg skiftede kogepladen til Istedet? 


Det er desværre ikke en mulighed, så
 irrelevant
Inden du nu begynder med at rive hele køkkenet ned og etablerer ny grupper osv. Måske kan du nøjes med to faser og nul. Der er i montagevejledningen vist, hvordan du tilslutter med to faser , nul og jord. Du følger bare den anvisning. 
Din gruppe til kogepladen har ingen indflydelse på dine lysgrupper. Hvis det skulle være tilfældet, er der noget galt.

fase
S. Fabrin skrev den 11-06-2022 11:23:16

Inden du nu begynder med at rive hele køkkenet ned og etablerer ny grupper osv. Måske kan du nøjes med to faser og nul. Der er i montagevejledningen vist, hvordan du tilslutter med to faser , nul og jord. Du følger bare den anvisning. 
Din gruppe til kogepladen har ingen indflydelse på dine lysgrupper. Hvis det skulle være tilfældet, er der noget galt.

Tak for dit svar, 

Den er idag tilsluttet som vist på billedet. Umiddelbart forkerte i og med den brune ikke er i brug og den er L1? 


Den nye vil gerne have jeg bruger L1 og L2 til at tilslutte to faser, men bør jeg tilslutte den lige ledes med dem gamle, hvis ja. Hvorfor
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis