Ny induktion Wip78sqw2

Hej, 
Jeg søger lidt Elektrikker hjælp

Jeg er ved at installere min nye kogeplade, er dog i tvivl om installationen

Den gamle glas keramisk kogeplade (se evt billede) er installeret 2p+n af hvad jeg kan se. Brun ledning er klippet? 

Min el-skab (se billede) er 16a 3p+n der går til både ovn og kogeplade.

Hvordan skal jeg installere min nye bedst muligt?
Forstår ikke den gamle er 2p+n og ikke 3p+n jeg ellers synes ville give mening, hvorfor jeg ikke helt tør at installere den nye. 


På forhånd tak! 
Hej,  Jeg søger lidt Elektrikker hjælp Jeg er ved... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kogepladerne er ligeglade med hvad faserne hedder. Og jeg vil tro at den brune er klippet netop fordi det er den der brugt til ovnen og opvaskeren. 
De eneste der SKAL være rigtige er Nul og jord

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 11-06-2022 15:11:52

Kogepladerne er ligeglade med hvad faserne hedder. Og jeg vil tro at den brune er klippet netop fordi det er den der brugt til ovnen og opvaskeren. 
De eneste der SKAL være rigtige er Nul og jord

Brun er brugt til ovnen ja :) 

 Så jeg erstatte bare den brune L1 med grå L3 og så kan det være det samme? 

Vil du pege på den tilslutning du ville bruge?
If. Installationsvejledningen kan jeg tilslutte 2p + n trods 6 zoner, men der siger den 25amp.

Jeg ville prøve at tilslutte med 2 faser og nul. I forhold til en kogeplade med 4 zoner, som har en tilsluttet effekt på omkring 7,5 kW , har din kogeplade med 6 zoner en tilsluttet effekt på 11 kW. Uden at kende effekten på de enkel zoner præcist har jeg regnet lig på samtidighedsfaktoren, som er 68%. det betyder, at er belastningen i den størrelsesorden, vil en 16A sikring kunne holde. Eller må du koble om til 3 faser og nul og lade ovnen være koblet på som nu. det allerbedste ville selvfølgelig være en trefaset gruppe til kogepladen, men du bevæger dig på kanten af sikringens belastning. En neozed sikring ville være lidt mere tolerant over for overbelastning, fordi den har en anden smeltekarakteristik.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis