Pexrør til radiatorer, kan man selv

Jeg har lavet et nyt værelse på loftet, og vil have en radiator. Den nærmeste radiator er ca. 10m væk, i rummet ved siden af. Jeg kan nem komme til med fx. pexrør gennem skunkene (som jeg endnu ikke har lukket).

- kan jeg bare bruge de samme rør som til gulvarmen, dem man støber ned, har de rette dimensioner og specifikationer, eller vil de ilte vandet med rust i systemet til følge ?
(har lige 40 m liggende)

- hvordan kobler jeg denne nye radiator på den eksisterende ?, skal den sidde parrallel ? eller i serie ?, det afhænger vel af om det er et 1 eller 2 strenget system,

- hvordan ser jeg om det er 1 eller 2 strenget ??

- kan man få fittings til overgang fra jernrør til pex ?, det kan man vel ?.

- kan jeg lave det selv , uden gevingskæring og lodning ?

- må jeg lave det selv ?, det er jo et lukket system, mit eget stokerfyr.

Er der nogle VVS-lav-det-selv-jern der kan give nogle råd.

richard

------------------
mvh
Richard Schrøder
[email protected]

mvh
Richard Schrøder
[email protected]
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
pr. princip kan du godt bruge det gulvvarmeslange du har liggende , det afgørende er at pexrøret er forsynet med en iltspærre for at hindre indtrængen af ilt i systemet.Vær dog opmærksom på at pex til gulvvarme ofte er 20mm i dim. og fittings til denne kan være svære at finde i byggemarkeder.
HUSK altid at bruge støttebøsninger i pex-samlinger...!

Ang. 1 eller 2 strenget systemer.
hvis til og afgangsrør fra radiatoreren løber sammen til et rør er det 1 strenget,og radiatoterne bliver koblet på i serie , men 2 x 10m pex oppe i en skunk på et 1 strenget system , kan godt være svært at få til at fungerer.
p.s. husk isolering af rørene i skunken.

[email protected]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis