Ventilation - kanalventilator

Vi har en Nilan VGU 250 som i dag laver varmt vand via varmegenvinding fra vores ventilation. Da vi får en varmpumpe ryger VGU'en væk og derfor skal jeg have sat en kanalventilator på vores ventilationskanaler for at bevare den nuværende udsugning.

Jeg tænkte at købe en Lindab CK CBU kanalventilator, men mit spørgsmål er, hvor kraftig den skal være. VGU 250 kan suge op til 325 m3/time. Skal kanalventilatoren så bare være cirka det samme? Eller er der andet at tage højde for?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tage højde for hvor meget vacuum (pascal) der er i dine kanaler. Får du fat i den forkerte kanalventilator suger den for lidt luft. 

Søren O
Gregeren skrev den 09-06-2022 18:49:48

Hvorfor ikke bruge ventilatoren fra vgu'en? Den har du jo allerede.

 Det havde jeg ikke umiddelbart tænkt over, men da en ny ventilator kun koster 1000,- synes jeg ikke det er besværet værd at prøve at fiske en 20 år gammel ventilator ud af VGU'en


 

Hvis du ikke får varmegenvinding skal du tænke på at alt den varme du suger ud går til spilde. Du får noget af en omkostning hvis sender 325 m3 varm luft ud i timen. Det er 325 m3 ekstra luft der skal opvarmes hver time.

GodeVen skrev den 10-06-2022 12:36:52

Hvis du ikke får varmegenvinding skal du tænke på at alt den varme du suger ud går til spilde. Du får noget af en omkostning hvis sender 325 m3 varm luft ud i timen. Det er 325 m3 ekstra luft der skal opvarmes hver time.

 Ja det er jeg klar over, men da det bedste tilbud jeg har fået på at lave nogle indblæsningsstrenge og et genvindingsanlæg lyder på 50.000 så er det ganske enkelt for dyrt. 


Desuden er det ikke anderledes med hensyn til opvarmning i forhold til i dag, hvis der ikke er genvinding. Om jeg blæser luften ud eller bruger den til varmt vand ændrer ikke på opvarmning. Endeligt er en gammel træt VGU dårligere til at lave varmt vand fra lun luft end en ny varmepumpe er fra udeluft.

Bottom line så bliver mit energiforbrug i kWh ikke højere end i dag.




 

Annonce
Du kan jo montere en almindelig krydsveksler, så får du gv på din eksisterende ventilation.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 10-06-2022 18:35:44

Du kan jo montere en almindelig krydsveksler, så får du gv på din eksisterende ventilation.

 Min eksisterende ventilation har kun udsugning og gv til varmt vand. Så en krydsveksler hjælper mig ikke medmindre jeg også etablere noget indblæsning. 

Som sagt har jeg et tilbud på en Nilan Comfort 300 og ny indblæsning som lyder på 50.000, så det kommer ikke til at ske.

Gad vide om der er nogen der kan hjælpe med mit oprindelige spørgsmål?

 

Du finder en stump (tynd) gennemsigtig plastslange, lidt vand, en boremaskine med et ca. 3 mm. bor + en “målestok”. Så borer du hul i din ventilationskanal lige før din VGU. Plastslangen bukkes som et u-rør, og du hælder lidt vand i slangen. Derefter sætter du den ene slangeende til ventilationskanalen, og holder den presset  ned, så samlingen er tæt. Så skal du måle forskellen på vandstanden i “u-røret”. Hvis forskellen f.eks. er 50 mm, svarer det til 500 pascal. Så ved du hvor meget vacuum du har brug for.

Søren O
Søren O skrev den 09-06-2022 18:37:01

Du skal tage højde for hvor meget vacuum (pascal) der er i dine kanaler. Får du fat i den forkerte kanalventilator suger den for lidt luft. 

Tak for input!

Er det rigtigt forstået ud fra vedhæftede at VGU'en kan flytte ca. 130 m3/h = 36 l/s på trin 2 hvis modstanden i kanalerne er 50 Pa?

Og så skal en kanalventilator kunne cirka det samme?

 

Ja det ser rigtigt ud, så hvis det opfylder dit behov er det ok. Hvis du prøver at måle med “vandslangen” måler du kun 5 mm.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis