Hjørne hulkekehl

Konen vil gerne have sådan en hulkekehl op i loftet i vores nyrenoverede soveværelse. Men min kap sav og listen er ikke gode venner. Hvordan en i .... Får jeg de åndssvage hjørner til at være i smig. Min hjerne kan ikke se det for sig. På forhånd tak 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv bøvlet med sådan en liste i laaaangtid da vi lavede vores køkken, du skal skære den som den skal sidde fast.. Havde faktisk set en video om det på nettet
Er det ikke fordi at dine hjørner ikke er 90 grader præcis?
Der ligger en masse videoer på Youtube (på engelsk). Prøv at søge på noget med “crown  molding”, “crown molding cutting”, “crown molding cutting” - så kommer en masse forslag til, hvor vinklen regnes ud osv.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Du bliver som minimum nødt til at bringe et foto for normalt er der ingen ben i at vinkle sådan en bandit. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Aytac skrev den 08-06-2022 21:42:43

Har selv bøvlet med sådan en liste i laaaangtid da vi lavede vores køkken, du skal skære den som den skal sidde fast.. Havde faktisk set en video om det på nettet

 Har du link til den, for 45 grader gir ikke noget brugbart resultat. Håber på en god film der kan forklare min reptil hjerne hvordan man gør 🤣


HandyGnuen skrev den 08-06-2022 22:34:39

Aytac skrev den 08-06-2022 21:42:43

Har selv bøvlet med sådan en liste i laaaangtid da vi lavede vores køkken, du skal skære den som den skal sidde fast.. Havde faktisk set en video om det på nettet

 Har du link til den, for 45 grader gir ikke noget brugbart resultat. Håber på en god film der kan forklare min reptil hjerne hvordan man gør 🤣


Har søgt uden held desværre 😔 Hvis det er på loftet du skal sætte dem, så skal du sætte listen, som den skal sidde på loftet når du skal skære den, bagsiden vil næsten op i dot tilfælde.. Håber det giver mening, lidt svært og forklare

Annonce
Hej HandyGnuen.

At skulle lave pæne samlinger på lister, Kan godt se at det kan være vanskeligt. hvis man er ny i det,
Om jeg kan forklare dig hvordan man gør/kan gøre..
Men min fremgangsmåde
ved Stuk/hulkel listearbejde generelt,  
-------------------
Ved indvendig/udvendigt Hjørner. hvis bække lister bliver skåret i fx ca 45*
Jeg skære altid to lister stumper på ca 25-35 cm lang. som er skåret i 45*
som jeg kan bruge til at tjekke hjørnet med. for at se hvordan vinklen nu en gang er.
hvor meget den gaber og hvor gaber den.

Som udgang punkt er en vinkel fx 90* men når det er sagt så det meget sjældent at den er, måske. fx 87* eller 93* det er det jeg bruger mine Liste stumper til at tjekke. så har jeg en ide om hvordan, hjørnet er så kan jeg lave en lille justering på min kap sav. til fx 43,5*
Skære mine Liste stumper til og tjekker igen, når jeg har fundet min vinkel jeg er tiltres med så skære jeg min færdige liste til i længde. og vinkel

Det er en stor hjælp ved Stuk/hulkel at bruge Listes stumper. så man ved hvad der er
OP og  NED. FRAM og TILBAGE på mine lister. Som jeg kan tage med ud til min kapsav, som en model.

Når man ikke har stor erfaring med det så tag 1 hjørne af gangen list for list.
i stede for at måle hele huset op og skære et helt rum på en gang.
-------------------
"KUN" Ved indvendig hjørner / Æseløre samlinger.
Denne her metode giver mange fordele. i sær veleget til Umalet lister PGA svind. 
den giver generelt en pænere samling. i ens lister. og den kræver ikke så stor precision når det kommer til at skære ens lister, dov lidt mere tidskrævende.

Se vedhæftede billede
0# Blå Liste skære til i 90* så den kan støde op mode enden af væggen
1# Skær listen i 45*
2# Alt det røde fjernes i en 90* vinkel fra listen, Jeg bruger gerne "Stiksav" og "Flapskive til Vinkelsliber" og almindelig sandpapir.

Som sagt tidligere så er en 90* vinkel ikke altid 90*
Æseløre bliver som real altid lavet en lille smule ude af vinkel fx 92*  
3# Nu burte din liste passe. i lidt forskellige vinkler.
4# Færdig.

Men det vil kræve lidt øvelse,
-------------------
Dette er min fremgangsmåde ved alt Listearbejde. uanset vinkel.
I hjørne har man jo flere vinkler at arbejde med. og skævheder i væg og loft
som kan have en indflydelse, på hvordan listen ligget til.

Liste arbejde er det sidste på et byggeri. Så giv dig gode tid,
Pænt liste arbejde tager den tid det tager. men det gør virkelig forskel.

Men brug dine liste stumper. Så du kan se hvordan det skal være.
Tilpas dem til dine hjørner. og test inden du laver dit færdige liste.
lav dine lister lidt i overmål. da det er letter at skære 1mm af an på.
-------------------
Håber det giver mening, Da det ikke rigtig er noget man lære ved at læse i en bog.                


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mcarpenter skrev den 08-06-2022 23:45:29

Hej HandyGnuen.

At skulle lave pæne samlinger på lister, Kan godt se at det kan være vanskeligt. hvis man er ny i det,
Om jeg kan forklare dig hvordan man gør/kan gøre..
Men min fremgangsmåde
ved Stuk/hulkel listearbejde generelt,  
-------------------
Ved indvendig/udvendigt Hjørner. hvis bække lister bliver skåret i fx ca 45*
Jeg skære altid to lister stumper på ca 25-35 cm lang. som er skåret i 45*
som jeg kan bruge til at tjekke hjørnet med. for at se hvordan vinklen nu en gang er.
hvor meget den gaber og hvor gaber den.

Som udgang punkt er en vinkel fx 90* men når det er sagt så det meget sjældent at den er, måske. fx 87* eller 93* det er det jeg bruger mine Liste stumper til at tjekke. så har jeg en ide om hvordan, hjørnet er så kan jeg lave en lille justering på min kap sav. til fx 43,5*
Skære mine Liste stumper til og tjekker igen, når jeg har fundet min vinkel jeg er tiltres med så skære jeg min færdige liste til i længde. og vinkel

Det er en stor hjælp ved Stuk/hulkel at bruge Listes stumper. så man ved hvad der er
OP og  NED. FRAM og TILBAGE på mine lister. Som jeg kan tage med ud til min kapsav, som en model.

Når man ikke har stor erfaring med det så tag 1 hjørne af gangen list for list.
i stede for at måle hele huset op og skære et helt rum på en gang.
-------------------
"KUN" Ved indvendig hjørner / Æseløre samlinger.
Denne her metode giver mange fordele. i sær veleget til Umalet lister PGA svind. 
den giver generelt en pænere samling. i ens lister. og den kræver ikke så stor precision når det kommer til at skære ens lister, dov lidt mere tidskrævende.

Se vedhæftede billede
0# Blå Liste skære til i 90* så den kan støde op mode enden af væggen
1# Skær listen i 45*
2# Alt det røde fjernes i en 90* vinkel fra listen, Jeg bruger gerne "Stiksav" og "Flapskive til Vinkelsliber" og almindelig sandpapir.

Som sagt tidligere så er en 90* vinkel ikke altid 90*
Æseløre bliver som real altid lavet en lille smule ude af vinkel fx 92*  
3# Nu burte din liste passe. i lidt forskellige vinkler.
4# Færdig.

Men det vil kræve lidt øvelse,
-------------------
Dette er min fremgangsmåde ved alt Listearbejde. uanset vinkel.
I hjørne har man jo flere vinkler at arbejde med. og skævheder i væg og loft
som kan have en indflydelse, på hvordan listen ligget til.

Liste arbejde er det sidste på et byggeri. Så giv dig gode tid,
Pænt liste arbejde tager den tid det tager. men det gør virkelig forskel.

Men brug dine liste stumper. Så du kan se hvordan det skal være.
Tilpas dem til dine hjørner. og test inden du laver dit færdige liste.
lav dine lister lidt i overmål. da det er letter at skære 1mm af an på.
-------------------
Håber det giver mening, Da det ikke rigtig er noget man lære ved at læse i en bog.                

 Genialt tak kan ikke vente med at lege med listerne i eftermiddag. Tak for visualisering og udførlig fremgangsmåde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis