Støttemur

Hej alle GDS'er
Jeg havde en skråning i baghaven, som vi nu har fjernet, planen er så at jeg skal få lavet en støttemur af herregårdsblokke (rugbrød), den bliver ca 10/12m lang og ca 90cm høj. Jeg tænker og grave en rende, fylde op med beton, og for hver anden eller tredje række vil jeg skære toppen i blokkene og sætte tentor/kamstål 8mm..

Vil det kunne holde?
På forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det holder afhænger af hvor solidt du vil støbe dit fundament. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 10-06-2022 08:08:08

Om det holder afhænger af hvor solidt du vil støbe dit fundament. 

Tak for svar Rantzau

Jeg er nede på lerjord nu, så det er fast bund jeg er kommer til.. Tænker og støbe det i 10cm beton

Jeg er ikke ekspert men har 50+ meter støttemur i samme højde og med rugbrød, fundament og bagstøbt. Også i lerjord… det hælder mere og mere efter hver vinter grundet manglende dræn. Du kan ikke (realistisk) kæmpe imod kraften af vand som fryser bag din mur så jeg ville tænke noget dræn ind. Har hørt at det kan være så simpelt som at have grus bag muren og drænhuller i muren hvor vandet kan løbe ud. Ellers selvfølgelig et rigtigt dræn med slanger og kloak og det hele.

Held og Lykke med projektet :)
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 10-06-2022 08:36:18

Jeg er ikke ekspert men har 50+ meter støttemur i samme højde og med rugbrød, fundament og bagstøbt. Også i lerjord… det hælder mere og mere efter hver vinter grundet manglende dræn. Du kan ikke (realistisk) kæmpe imod kraften af vand som fryser bag din mur så jeg ville tænke noget dræn ind. Har hørt at det kan være så simpelt som at have grus bag muren og drænhuller i muren hvor vandet kan løbe ud. Ellers selvfølgelig et rigtigt dræn med slanger og kloak og det hele.

Held og Lykke med projektet :)

Tusind tak for svar.. Det var netop derfor jeg evt ville sætte nogen tentorstål i rugbrødene for at give mere styrke, men det kan godt være jeg skal overveje et dræn 

Jeg tvivler på at det kan holde at bygge den i herregårdsblokke - og hvordan vil du få tentorstålet ind i blokkene ?

Jeg ville vælge at opbygge en mur i fundablokke først - med tentastål - og derefter herregårdsblokke på forsiden hvis det er det udtryk du ønsker.

Har du overvejet at bygge den i en bloktype der kan låses sammen i opbygningen?

Der findes massere af oplysninger på nettet om hvordan man laver en rigtig og stabil støttemur der holder. Hvorfor så opfinde sin egen metode der sandsynligvis ikke holder i længden. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Jens J. skrev den 10-06-2022 09:58:33

Jeg tvivler på at det kan holde at bygge den i herregårdsblokke - og hvordan vil du få tentorstålet ind i blokkene ?

Jeg ville vælge at opbygge en mur i fundablokke først - med tentastål - og derefter herregårdsblokke på forsiden hvis det er det udtryk du ønsker.

Har du overvejet at bygge den i en bloktype der kan låses sammen i opbygningen?

Der findes massere af oplysninger på nettet om hvordan man laver en rigtig og stabil støttemur der holder. Hvorfor så opfinde sin egen metode der sandsynligvis ikke holder i længden. 

 Ville skære vandret i blokkene og ligge stålet ind i Jens, vil det ikke give mere styrke?


Jeg har et andet højbed hvor det er de samme blokke så derfor disse blokke.. 
Det er vigtigt at der er dræn og et materiale bag muren der dræner vandet væk, hvis det mangler er det ofte derfor muren trykkes ud.
Du skal ned i frostfrit med fundamentet...

Jeg lavede en mur af blokke, jeg støbte fundamentet op bag muren sådan ca halvt op, og sikrede blokkene med nogle ankre af rustfri skruer.
(støbte soklen over jorden, da blokkene var sat)

Vi prøver igen, i morgen --
Du bliver nødt til at støbe ned til bæredygtig dybde ad årsager som flere har nævnt. Armeringsjern alene bevirker kun at muren ikke revner når den vælter.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
je_ns skrev den 10-06-2022 18:00:40

Det er vigtigt at der er dræn og et materiale bag muren der dræner vandet væk, hvis det mangler er det ofte derfor muren trykkes ud.
Du skal ned i frostfrit med fundamentet...

Jeg lavede en mur af blokke, jeg støbte fundamentet op bag muren sådan ca halvt op, og sikrede blokkene med nogle ankre af rustfri skruer.
(støbte soklen over jorden, da blokkene var sat)

Ser rigtig godt ud, tusind tak for billederne Jens, er det bare beton du har støbt med? Du har ikke fundablokke eller noget? Og de skruer, er de også støbt i betonen?

Jeg støbte fundamentet med støbemix 1:7 og brugte Aalborg portland cement.
Jeg brugte ikke sokkelblokke, først støbte jeg fundamentet lige under jordhøjde lavede en forskalling af brædder, så soklen blev helt lige, så satte jeg blokkene, som jeg klæbede sammen med fliselim til udendørs.
Soklen i jorden var så bred indad, at jeg kunne støbe muren op bag blokkene til sidst. (satte lodrette 10 mm armeringsjern i som stak op, så soklen bag blokkene blev bunden godt sammen med den i jorden)
Ja skruerne blev limet fast i blokkene og efterfølgende støbt fast i muren bar blokkene.

Jeg brugte nogle 6 x 150 mm rustfri skruer, da jeg har masser af dem.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis