Forståelse for udregning af udregning i BR18

Hej.

Sidder og nærstudere BR18 (af ren nysgerrighed) jeg har stødt på et regne stykke som jeg gerne vil have et tydligere svar på 

Bygningsreglementet foreskriver i §260 at bygninger med et opvarmet etage højest må optage 41 kWh/m2 pr år + 1000 kWh. hvorefter de fremlægger regnestykket (41+1000)/med antal opvarmet m2 kWh.

Mit spørgsmål er hvilken faktor dette kommer ud i? - har nok set mig blind på det. (se billede, for §260)  

Håber der er en som kan åbne øjne for mig :)  

Martin O
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mener du med faktor? Mener du enhed - i så fald kWh, men det er du vel næppe i tvivl om.
Ja, det er vel kWh/pr m2 pr år? 

Martin O
Mvo32 skrev den 08-06-2022 16:18:28

Ja, det er vel kWh/pr m2 pr år? 

Enig - føles ikke som om der er mange andre måder at læse BR på :)

At ikke alle energikilder er opgivet i kW er så en særskilt udfordring, gasopvarmning m.v har sikket nogle eksotiske enheder😅
Altså må en bolig på f.eks. 100 m2 max forbruge 100 x 41 kwh + 1.000 kwh årligt = 5.100 kwh. årligt.

Søren O
Bygningsreglementet foreskriver i §260 at bygninger med et opvarmet etage højest må optage 41 kWh/m2 pr år + 1000 kWh. hvorefter de fremlægger regnestykket (41+1000)/med antal opvarmet m2 kWh.

Effekt kWh pr år = 41kwh*opvarmet m2 + 1000 kWh/opvarmet m2 

fase
Annonce
I skal jo huske at der til sidst står divideret med opvarmede etage areal som Fabrin viser. Og at det er for andre bygninger end bolig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nogenlunde samme regler for ikke-andre bygninger, se §259
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis