Rombeprofiler til opbygning af åben liste beklædning

Jeg får lidt forskellige råd fra de handlende vedr. opbygning af en åben, lodret listebeklædning. Et eksempel er hos Moelven, hvor det anbefales, at man bruger en rombeprofil som vandret monteringsliste (uden på den lodrette klemliste til UV-pappet.

Men de eneste rombeprofiler, jeg kan finde i handlen, er høvlede og temmeligt dyre lister (gerne 300 kr. stk), og det er måske lidt at overgøre tingene, når det er en liste, man ikke ser.

Hos et byggemarked har jeg fået anbefalet at bruge almindelige afstandslister i imprægneret træ, men det er rektangulære.

Listebeklædningen er 25x50 lister med 10 mm mellemrum.

Har nogen mon erfaringer med temaet?

Ib

ikje
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I en "tæt" beklædning kan du nok godt bruge rektangulære lister men i en åben beklædning vil der jo hele tiden komme vand på og så skal du bruge en liste med skrå overkant og helst også skrå underkant, altså en rombeformet liste. Hvis det var mig ville jeg nok skære dem selv på en rundsav, så får du det som du gerne vil have det.
Ja, der vil komme vandstænk gennem åbningerne, og det er skidt. Jeg tænker også, det kan være en mulighed selv at save en rombeform af de trykimprægnerede lister gennem bordrundsaven, men svækker man ikke imprægneringen ved at save træet igennem?

ikje
Jo, det gør man så du skal give dem noget træbeskyttelse inden du sætter dem op, enten noget farveløst eller en farve, evt. sort, hvis dit vindpap eller hvad du har under listerne, også er sort.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også