Nyt Fiberkabel i Hulmur

Hej LDS'ere

Jeg har netop overtaget et hus fra 90 hvor vi skal have lagt fibernet.
Kablet skal føres fra sokkel og op på 1 sal og ind i et påklædningsværelse, hvor boks og router skal tilsluttes.
For at undgå et synligt kabel på gavlen vil jeg gerne trække den i hulmuren.

Hulmuren er isoleret med 125mm isolering og huset er fulmuret.
Jeg forstiller mig at fjerne en mursten i påklædningsværelset og føre et elektrikerrør ned til soklen derfra.
Ved soklen tænker jeg at grave ud, så jeg kan bore et hul skråt op igennem soklen og ind i hulmuren.
Mit hovedpine ligger i hvordan jeg:

1. Fanger elektrikerrøret nede ved soklen
2. hvordan jeg får fiberkablet ind i elektrikerrøret

Har i bedre løsninger er jeg meget lydhør :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at det bliver utroligt vanskelige at trække et rør ned gennem en isoleret hulmur.

Jeg ville nok selv fræse en rille i muren indendørs og lægge røret ind der.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis det er muligt afhængig af isoleringen, begynder med at skubbe et stift elektriker rør fra neden og op til hullet i påklædningsværelset.
Feberen skubber du så op gennem røret.
En anden mulighed er at gøre et galvaniseret 16 mm elektriker rør fast ved side af det rør der er der i forvejen og trække fiberen op den vej.

fase
Du er nødt til at tage et par mursten ud lige over soklen.
I princippet kunne du skubbe elektriker røret op fra neden, gennem det skrå hul du borer i soklen, det kræver dog at du graver et hul på 2-3 meter dybt, da røret har en vis stivhed.  
Kan du bore et skråt hul på 1. sal, 20-30° i forhold til lodret, det kræver dog et langt bor, a la 1 meter. 
Problemet er stadig den begrænset bøjning af røret, da du kan ikke nøjes med at tage et par mursten ud.
Hvis ikke har du mulighed for at fjerne en tagplade, så du den vej kan komme ned i hulmuren, med Elektriker røret ?
Hvis du kan få skubbet et stift Elektriker rør ned gennem hulmuren og ud gennem soklen, bør det være en let sag at få trukket Fiberen op til 1. sal

Har selv, flere gange, skubbet Ø 16 Elektriker rør ned gennem hulmuren. Det længste stykke var godt 5 meter, hvor jeg fangede et hulstørrelse på 2 mursten, lige over soklen.
Du er nødt til at have en form for spyd, i enden af røret, for ellers vil røret sidde fast i isoleringen eller skubbe isoleringen meget uhensigtsmæssigt.
Vedhæfter foto af eget hjemmelavet spyd, enden for/af en "silikone" spids.
Jeg har mange gange fisket op i hulmur som du ønsker.
Der skal bores hul nedefra og skråt op til hulmur. Det skal være noget større end de 16 mm. Hvis man borer med f.eks. 20 mm så skal hullet derudover laves større op i muren. 
De 2-3 m udgravning som HSH ( med et   ) foreslår er slet ikke nødvendigt, det er ok med 0,5 m og så et par m vandret.
Elektriker rør bøjes ca. 30-40 grader og saves af meget skrå så den bliver spids lige efter bøjning. Når så røret skubbes op drejes lidt fra side til side hvis spidsen støder imod knaster eller isolering. 
Det er ikke helt nemt at få den lige op, så det rammer dit murstenshul, men det kan lade sig gøre. 
I de fleste tilfælde forlanger teleselskab at fiber skal føres i deres tyndere og kraftigere orange rør. Men det er jo heller ikke noget problem at trække den op når du er kommet igennem. 
Men som farin forslår så kunne du lægge den til højre ved det andet rør som er der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fik ikke fremhævet at formålet med hjemmelavet spids og lukket rørende er/var at så bliver røret ikke fyldt med "møg og skidt".
 I værste fald kan det give et "fandens besvær" med at få f.eks. mørtelrester ud igen, såfremt man fører et åbent rør op eller ned  igennem hulmuren. 
Såfremt bagmuren ikke er opsat af vægelementer vil der højst sandsynlig være mørtelrester, på begge sider af isoleringen. Det er desværre de færreste Murer der fjerner mørtelrester.
Netop mørtel rester og knotter er min beskrivelse meget god til at undvige ved at rørets ende er bukket lidt så det er som den forreste del at mederne på en slæde. 
Jeg vil kalde mig selv en meget erfaren "hulsmurs fisker " Jeg græmmes over installationer med synlige kabler ned til f.eks. udvendige lamper på et hus. 
Har for nylig både fisket vandret i læmur og lodret i et hus, hvor ejerne kom hjem og sagde " hvordan filen kan det lade sig gøre" Måske ikke ordret for de kommer fra Syrien.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis