Udskiftning af tagisolering

I forbindelse med vores byggeprojekt er vi stødt på noget, der ligner en temmelig miserabel isolering af taget på sommerhuset. Huset er fra 82, og taget har formentlig ikke været rørt siden.

https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2543

Isoleringen ligner noget, der er hældt på med en skovl - eller måske blæst ind. Kan det være rigtigt, man lavede tingene sådan den gang - eller er isoleringen bare blevet nedbrudt?

Der har ligget noget vindpap på oversiden og en foliebeklædt inddækning mod loftsbrædderne. Begge dele er i sørgelig tilstand. Jeg tænker, at vi på en senere tidspunkt vil kaste os ud i at skruer eternitpladerne af og udskifte isoleringen med 100 mm. batch, men hvad bør vi gøre med hhv. under og overlap? Så vidt jeg ved, er det ikke nødvendigt med dampspær, når isoleringen er under 150 mm, så kan vi nøjes med at lægge alt vindpap mod brædder og overisoleringen mod tagpladerne?



ikje
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glemte: ja, der har også været en beboer i området. En mår eller måske et egern, men et kik under pladerne andre steder viser samme forfatning.

ikje
Nej så ringe var de ikke dengang og materialet nedbrydes ikke så det er helt sikkert skadedyr, formodentlig mår at dømme ud fra hvor ødelagt det er - de ELSKER at bo og jage i det. Man kan godt se at papirbelægningen bliver porøs men batts går ikke i småstykker på den måde af sig selv.

At dømme ud fra hvor ødelagt det er har der nok været rede et eller flere steder og ungerne er legesyge (endnu mere ødelæggelse). Du vil formentlig finde en masse indtørret ekstrement nede ved tagfod eller ovenpå udhængsbrædderne.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-06-2022 11:13:42

Nej så ringe var de ikke dengang og materialet nedbrydes ikke så det er helt sikkert skadedyr, formodentlig mår at dømme ud fra hvor ødelagt det er - de ELSKER at bo og jage i det. Man kan godt se at papirbelægningen bliver porøs men batts går ikke i småstykker på den måde af sig selv.

At dømme ud fra hvor ødelagt det er har der nok været rede et eller flere steder og ungerne er legesyge (endnu mere ødelæggelse). Du vil formentlig finde en masse indtørret ekstrement nede ved tagfod eller ovenpå udhængsbrædderne.

/BOFH


Hm, den familie har åbenbart haft en fest i tagetagen. Må overveje at åbne endnu et par plader for at se tilstanden i andre dele af taget. Elregningen fra varmepumpen har været ganske stor hen over vinteren (vi købte huset sidste sommer).

Men hvad tænker du i forhold til udskiftning og efterisolering, altså mht brug af vindpap over og under isoleringen?


/Ib

ikje
Hvis huset opvarmes hele året vil det selvfølgelig være dyrt hvis hele taget er i den tilstand - og der skal i det tilfælde altid etableres dampspærre, hvis det kun varmes op i sæsonen mens i alligevel er der skal dampspærre udelades.

Dampspærre kan du ikke lave udefra så det bliver ordentligt. 100mm isolering og helårsopvarmet så vil det stadig være dyrt at varme op - ventilationsmæssigt skal der være 25mm frigang op til lægterne - men det tal kan godt flexe lidt afhængig af typen af plade.

Vindpap under isolering er spild af penge. Du kan godt lægge en vindpap ovenpå men det er lidt unødvendigt hvis du laver et vindstop i bunden (eg winwin plader) hvor der er efterladt plads til nødvendig ventilation - hvor meget plads der skal være afhænger af husets dimensioner og pladetypen. Der findes flere udgaver med montageanvisninger fra Cembrit men svært at blive klog på hvilken der gør sig gældende for dine plader da de sikkert er den gamle type med asbest (før 84).

https://www.bygma.dk/globalassets/produktsider/eternitplader/montagevejl_cembrit_boelgeplader.pdf

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Under isolering har vindpap ingen gang på jord.
Du kan helt sikkert lægge ny isolering op, også uden dampspærre. Men det betinger vældig god udluftning over isolering. Altså imellem isolering og taget. Der kommer fugt lidt  igennem med dampspærre og meget uden. Det skal tørres væk ad naturlig vej. Derfor skal der være mindst 1,5 cm sprække nede ved tagfod i begge sider af huset, og det samme ved begge sider af rygning ( eller tilsvarend cm2 ) 
Der skal være en afstand fra lægter og ned til isolering på 50 mm ( måske kan du have lidt mindre og så regne bølgerne med). Jeg har for mange år siden lavet forsøg med at udlægge vindtæt papir på gammel isolering. Resten ef isolering var tør medens der under det vindtætte papir var meget vådt. Så uden dampspærre ville jeg ikke anbefale det.  
Så det optimale vil være at pille beklædning af og isolere indefra med f.eks. 250 mm 
Alternativ nyt tag som hæves så der er plads til mere isolering. 
Hvilken løsning der er bedst er umulig at sige ud fra det enkelte billede

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er oplagt at rykke all de gamle eternitplader af, og forhøje spærene så der bliver plads til mindst 200 mm og en ny tagbeklædning.

Hvis du vil have dampspærre kan du lave den oppefra da den må ligge 1/3 inde i isoleringen.

Selvbygger med stort S. 
Det er meget vigtigt at få alle huller dækket af net eller andet. Det kan især snyde i skotrender f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for kommentarer og forslag. Vedlagt den originale tegning til huset. Det fremgår andetsteds, at der er alufolie på den varme side og asfaltpap på den kolde.

Jeg formoder, at alufolien har tjent som dampspær, men jeg kan ikke se, hvordan den er lagt og kvaliteten af den.

Det rigtige vil utvivlsomt være at hive eternitten af, forhøje spærene og lægge ny isolering med dampspær (evt. uden på de første 50 mm. isolering). Jeg ved ikke om, vi vil gå så langt.

Alternativet er, at vi blot løfter pladerne af, fjerner resterne af den gamle isolering og lægger nye 75 mm måtter ud på loftspanelet. Selv det må have værdi for varmeregnskabet i forhold til de nuværende miserable forhold. Spørgsmålet er, om vi i den forbindelse bør/skal lægge dampspær (udefra og monteret mellem spær = ikke nemt) og vindpap (oven på isoleringen)?

Holder vi os til de 75 mm. er der, så vidt jeg kan se, rigeligt med ventilation, og det må være det afgørende i forhold til, om vi evt. kan undgå det praktiske problem med dampspær (https://ing.dk/artikel/nyt-raad-husejere-du-kan-godt-droppe-dyre-dampspaerre-225427).


ikje
Den oprindelige isolering har været med måtter som havde dampspærre på den ene side. Ny 75 mm vil gøre en stor forskel på varmeregning, da det er de første cm. isolering der virker mest.
Der har flere steder været denne artikel omkring dampspærre, og den misforstås ofte da det er "vand på egen mølle" hvis man gerne vil slippe let om ved noget.
Der fremhæves igennem hele artiklen at man kan undvære dampspærre over pudsede tætte lofter og hvor der er god ventilation.
Før mente man det var ved isolering under 150 mm men det nye er at det også gælder ved tykkere isolering.
Men de pudsede og tætte lofter er det man har undersøgt.
Det betyder ikke at det vil gå galt hos dig. Der er andre forhold der kan gøre at det alligevel er ok. uden dampspærre. Men hold vind tæt papir væk fra overflade på isolering. ( der må gerne laves tætning ved tagfod så det ikke lige blæser ind under isolering)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
God pointer, tak.

Vi har ikke pudset, tæt loft, men 16 mm ru bræddeloft med fer/not. Selv om det er lavet omhyggeligt, så må det vel alt andet lige betyde større dampudtrængning med deraf følgende risiko for kondensering i isoleringen. Er det derfor, vi bør undgå vindpap på overfladen af isoleringen?

ikje
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis