ujævn gang på motoraksel

Hej
Har fået et lidt mærkværdig problem. Ved motorgang på 500 til 1000 omdr. er der ligesom noget der forhindre aksel i at gå jævnt. Går ligesom i ryk. Hvilket giver nogle vældig rystelser i motor. Har selv spekuleret på, slidt stævnrør pakning, eller dæmperplader i gearkasse. Er der nogen der har et bud ??
Stævnrørpakningen  er af  "fedtssnor" typen

mvh lars

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad Motor er der tale om ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det problem har jeg hørt om før. Det var også på en Yanmar 3 cylindret og 39 hk. Problemet opstod imens der var garanti på motoren og blev ordnet ved, at der blev sat et nyt gear på af forhandleren, derefter kørte motor og skrueaksel fint og gør det stadig her 8 - 10 år efter. Vi prøvede at få at vide hvad der var galt med gearet, men kunne ikke få svar. Nå men det giver jo ikke svar på dit spørgsmål.

Så jeg prøver lige et godt råd. På Volvo´s mekaniske gear er det meget vigtigt at olieniveauet ikke kommer over maksmærket, da konuskoblingerne så ikke kommer rigtigt i indgreb med hinanden og det kan give de symptomer du beskriver.
Ihvertfald er jeg ret sikker på at det er gearet der laver knuder. Hvis det skulle være pakdåsen på stævnrøret, ville den være strammet for meget, husk at en pakdåse med tællesnor (fedtsnor) ikke må spændes mere end at der lige kommer et par dråber vand ud en gang imellem,hvis den bliver strammet mere vil den begynde at blive varm og tællesnoren blive hård på overfladen der sidder ind mod skrueakslen.

Inden du nu går i gang med det helt store, så få sat en bolt i koblingen, samt tjek olieniveauet i gearet, og prøv så igen.
Mvh Finn
hej finn

Tak for input og gode råd, jeg må prøve mig lidt frem. 
Også lige et spørgsmål, skal olipind være skruet i bund eller bare løs, når man måler olie niveau, der er trods alt  ca 5 mm i forskel

mvh lars
Endurance skrev den 07-06-2022 17:05:59


Også lige et spørgsmål, skal olipind være skruet i bund eller bare løs, når man måler olie niveau, der er trods alt  ca 5 mm i forskel

Kender ikke den gearkasse, men normalt skal en prop med oliepind, altid skrues i bund, for at tjekke oliestanden.

Et det den rigtige olietype du har på, det kan nok også spille ind.

Vi prøver igen, i morgen --
Halløj.
Som Jens skriver, proppen skal skal skrues i bund.
Jeg har snakket med en af mine makkere, han er specialist i Volvo og Yanmar gear. Han siger at problemet opstår når lejerne er slidte eller ikke er "simset" korrekt op. Hvorom alting er, det er gearkassen der laver problemet.

Mvh Finn
hej finn

Igen tak for input.

Jeg er nok kommet frem til samme konklusion. Har ikke haft tid til at gøre noget de sidste par dage og får ikke tid til at gøre noget igen  før søndag. Men skal nok vende tilbage, når jeg kommer tætter på et "resultat"

mvh Lars
hej
Har her i we været nede og "linie up", skifte gearkasse olie, sætte manglende bolt i, desværre gav det det ingen ændringer. Sidste skud i bøsse er det de kalder "Shims ringe" ved stop bolten til gear vælger. Er der nogen der kender princippet/funktionen af denne bolt ???

mvh lars
Har du fået løst dit problem ?


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis