Justering af ovnlåge.

Hej herinde. 
Jeg håber på der findes en klog og venlig sjæl i dette forum, som kan hjælpe mig videre i mit køkkenprojekt. 

Jeg har monteret min nye Gorenje indbygningsovn. Den sidder som den skal i skabet. Der kan den ikke justeres mere. Men underkanten af ovn lågen støder på skuffe kanten under ovnen når jeg åbner lågen + man kan se den øverste hvide kant af skabet over oven. Den burde være dækket at ovnens front. 
Jeg ved at man førhen har kunne justere højden på ovnlåger/ovnfronter, men kan intet info finde om dette i manualer eller online. Er der nogen herinde der kan hjælpe mig?



Jeg glæder mig til at høre jeres gode råd. 
Forsat god pinse🌞
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Jeg tænker din ovn sidder for lavt. På hvilke præmisser har du besluttet at den sidder korrekt.
2. Hvis man skal kunne justere låge op-ned skal den jo være unødig stor. Det er ikke in.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John. 
1. Ovnen sidder i hullet i skabet (59 cm) i højden. Jeg kan ikke få den højere op for så kan selve ovnen ikke komme ind. 
2. Den er på 77 liter og skulle værre i den høje ende af standarden, men kan se mange ovne har samme mål. 
Jeg har set mange ovne. Jeg har endnu til gode at se en med justerings mulighed på låge. 
Er der ikke mulighed for at hæve ovnen nogle få mm. så må  resten af køkkenet ( skuffen under) må indrette sig efter ovnen. Så du må justere skuffefront lidt ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik 

Ovnen kan ikke rokkes en mm mere. Og skufferne sidder som de skal i forhold til resten af køkkenet. Jeg har justeret skuffefronten så langt ned som det er muligt men ja der mangler lige den sidste 1-2 mm. 
Annonce
Så må kompromis være at skuffer sidder 2 mm under resten af køkken. Eller resten af køkken også justeres lidt ned, hvis der er en linje der skal følges. 
Den sidste mulighed er at flytte hylde over ovnen 4 -5 mm opad og så lade ovnen komme med op. 
Men denne hylde er sikket en fast hylde så det kræver lidt mere indgreb end blot en justering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er vist en lektie her i tråden …….

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 06-06-2022 18:20:15

Der er vist en lektie her i tråden …….

 Ja? 

Hvor gamle er dine køkkenskabe?
Jeg løb nemlig ind i det samme problem for et par år siden med en ny ovn.
Den passede ikke hvor den gamle sad.
Åbenbart har standardmålene for en ovn ændret sig for nogle år siden, så de er blevet 0,5...1 cm højere.
Derfor er f.eks. Ikeas Rationell køkkenserie udgået, da hullerne ikke længere passer til ovn og bæreskinner.

Jeg fjernede skuffen under ovnen, så må vi leve med at kunne se bagepladerne. Pyt.

Hej Bent. 
Det er et helt nyt Ikea køkken. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis