Træterrasse - tidligere malet

Hej med jer,

Tidligere ejer havde malet terrassen med hvis maling.

Outcome: malingen bliver slidt af, hvor vi primært går. (heldigvis for det, da det gav et frygteligt genskær fra solen).

Nu har vi en terrasse der ser slidt ud og som jeg helst ikke vil male igen med hvid maling.

Tanke: slibe alt maling af og så give den noget terrasse olie - men er det overhovedet muligt - andre ideer?





9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske er den malet hvid for ikke at blive for varm - min erfaring er mørk træbeskyttelse på træ kan blive for varmt for bare tæer - så overvej ny farve.

 

Frem med en båndsliber og igang med korn 120, det ser ud til at det allerede er godt på vej selv.

Herefter vil jeg anbefale at i vasker den ned i grundens, vasker efter, og lader tørre.

Du kan så vælge noget terrasseolie, med fordel en indfarvet type, for at dække lidt over dens tidligere liv.

F.eks. en olie med ædeltræsfarve. Så tror jeg godt at du kan få flere års glæde af den.

Elektronikteknikeren
Der er garanteret også hvid maling nogle steder i revnerne, og så er grundrens spil af tid. Vask hele molevitten med en kraftig opløsning af brun sæbe og en gulvskrubbe. Revnerne vaskes med en kraftig flaskerenser. 

Efter sæbe og malinrester er skyllet af og tørret, kan du fjerne det sidste farverester med en eksendersliber og korn 60.

Hovedparten af brædderne krummer sikker også, og så er en båndpudser ikke ideelt.

Bruger du træolie tilsat pigmenter, er det kun et spørgsmål om tid inden du har samme synlige problem - gennemslidte gangarealer. Du får en langt mere holdbart resultat med neutral olie.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 05-06-2022 23:44:30

Der er garanteret også hvid maling nogle steder i revnerne, og så er grundrens spil af tid. Vask hele molevitten med en kraftig opløsning af brun sæbe og en gulvskrubbe. Revnerne vaskes med en kraftig flaskerenser.

Efter sæbe og malinrester er skyllet af og tørret, kan du fjerne det sidste farverester med en eksendersliber og korn 60.

Hovedparten af brædderne krummer sikker også, og så er en båndpudser ikke ideelt.

Bruger du træolie tilsat pigmenter, er det kun et spørgsmål om tid inden du har samme synlige problem - gennemslidte gangarealer. Du får en langt mere holdbart resultat med neutral olie.

 Tak for input

Hvor længe skal brun sæbe sidde på inden den skylles af? 
je_ns skrev den 06-06-2022 09:47:54

Hvis der ikke er brugt rustfri skruer så pas på, at du ikke sliber på skruerne, for så ruster de.

 Det er sømmet sammen. Så overvejer at give dem et dyk, men det er godt nok noget af et arbejde 😬

Nu ved jeg ikke hvor stor jeres terrasse er, men hvad med at skifte brædderne med nye i stedet for ?

Der er mange flotte terrassebrædder i hårdttræ. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Brannigan: Malingen ser temmelig medtaget ud, så lad sæben virke et par timer hvilket burde være nok. Du kan hjælpe processen på vej ved at skrubbe undervejs med en gulvskrubbe på et skaft. 

Du kan altid gentage behandlingen hvis der er genstridige partier. 

Det betyder intet at du går på sæbeblandingen imens, men pas på - det kan være sindssygt glat.

P.S. Grundrens har kun virkning på intakte overflader der kun skal rengøres. Brun sæbe har samme virkning, men indholdet er skrappere (højere pH) så anvendelsesområdet er langt bredere. 

At brun sæbe også er drøjere (billigere i brug) er vel ingen ulempe.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lak fjerner kunne også være en mulighed..
Jeg lavede selv et lille forsøg, med lakfjerne kontra brun sæbe.
Lakfjerneren sad i ca 3/4 time, den brune sæbe sad i 24 timer dækket med plastfolie.
Lakfjernere var langt den bedste, jeg brugte noget der hedder Owatrol Marine Strip
Det er meget der tyder på den indeholder kaustisk soda, så det er nok billigere selv at lave en blanding med kaustisk soda , og en passende jævning, eks tapetklister.

Træet har fået 2 x gori 100, samt 1 lag træbeskyttelse på oliebasis.
(skal have givet det dækkende træbeskyttelse igen, så pudser nok bare det løse af)




Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også