Indvendig isolering af kummefryser - ''vinterbadning''

Hej
Jeg er stor fan af vinterbadning og vil gerne have muligheden for dyrke det i de varme måneder.
Jeg har set andre bruge kummefrysere som ''bassin'' til vinterbadning og blev forelsket ideen.
Jeg er blot bange for at kummefryseren ikke er ''vandtæt'' og derfor går i stykker pga vandskader...
Kan jeg på nogen måde isolere den, enten med fuge, silikone etc.?
Dette projekt er i høj grad uset og usædvanligt. Alt er hjælp er derfor værdsat.  
Bemærkelse: De fleste kummefrysere har en prop i bunden af fryseren, som tillader at lukke spildevand m.m. ud.  

Mvh

Marcus Fuglsang Rasmussen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
21713 7480
Der er jo kun at prøve. Jeg har nu den erfaring at de er tætte. Ved afrimning siver der ikke vand ud. 
Med den indvendige plade er meget tynd så brugte frysere har ofte mærker som er huller eller nærmer sig at være huller.
Den bedste mulighed er nok som du nævner silikone i samlinger. Men du skal nok justere termostaten eller måske have en anden i, hvis du skal undgå bundfrysning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Kurt54
Kurt54
151 2630
Har du et andet kar kan du vel fryse nogle gevaldige isterning - så vidt jeg husker vil en spand (10 L) IS sænke temperaturen 1 grad i 800 L - eller 10 grader i 80 L.

Marcus Fuglsang
Marcus Fuglsang Trådstarter
3
ev elmand skrev den 05-06-2022 14:23:45

Der er jo kun at prøve. Jeg har nu den erfaring at de er tætte. Ved afrimning siver der ikke vand ud.
Med den indvendige plade er meget tynd så brugte frysere har ofte mærker som er huller eller nærmer sig at være huller.
Den bedste mulighed er nok som du nævner silikone i samlinger. Men du skal nok justere termostaten eller måske have en anden i, hvis du skal undgå bundfrysning. 

Og når du anbefaler silikone i samlinger, mener du så at isolere langs alle kanter og hjørner?
Fryserne plejer ofte at have en prop i bunden, nogen forslag til isolering/tilstopning af den?

Mvh

Annonce
ev elmand
ev elmand
21713 7480
Proppen skal du beholde, så kan du lukke vand ud igen.
Silikone er kun til ekstra tætning, det isolerer ikke. Fryser er i forvejen vældig godt isoleret. 

m.v.h. Erik
Marcus Fuglsang
Marcus Fuglsang Trådstarter
3
ev elmand skrev den 07-06-2022 14:18:02

Proppen skal du beholde, så kan du lukke vand ud igen.
Silikone er kun til ekstra tætning, det isolerer ikke. Fryser er i forvejen vældig godt isoleret. 

Er det så tætning på indersiden af fryseren? Min frygt er jo at, når jeg engang hælder vand i fryseren, at der opstår vandskader på enten elektronik, køler etc, især fordi fryseren ikke er beregnet til at blive fyldt med vand. Vil du mene fryseren er tæt nok i forvejen til dette kan undgås?

Mvh

ev elmand
ev elmand
21713 7480
Det må komme an på en prøve. Der sidder ikke noget elektronik nedad i en kumme fryser. Alt sidder i den ene side og er nem at se. 
Så tag dæksel af til kompressor rum, stil kummefryser på et par lægter og fyld vand i medens du kigger ind til kompressor og under fryser.
Nu er kummefryser jo ikke lige beregnet til det formål, og du kommer til at bevæge dig ved den uden tøj på og meget våd. Så det mindste jeg ville gøre var at sørge for at den er jordforbundet. Hvis ikke stikprop passer til jordstik i dit hus så skal du ændre det.
Er der lys i lågen så ville jeg også sørge for at afmontere dette, og trække ledninger ud nede fra kompressorrummet. 
Det går sikker forbi en af hængslerne. 
Du kan naturligvis helt trække stikket ud lige når der bades. Det tager mange timer inden temperaturen i 3-400 l vand øges væsentlig. 
Får du problemer med at det bundfryser så vend tilbage og jeg har trick til at justere termostaten yderligere. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Kummefryser danner rim i sig!!
    Hårde hvidevarer (8 svar)
  2. fryseskab vs kummefryser (energi venlig)
    Lav-Hus (10 svar)
  3. Isolering af fryser, i uisoleret skur
    Lav-Hus (5 svar)
  4. Kummefryser...skal den stå i kulde eller varme.
    Lav-Hus (6 svar)
  5. Tætning under vinduesramme
    Lav-Hus (6 svar)
  6. MEGET stort vandforbrug
    Lav-Hus (20 svar)
  7. Vandtæt isolerende lim søges
    Lav-Hobby (8 svar)
  8. Silikone
    Lav-Hus (9 svar)
  9. Køl/frys stopper periodisk med at køle
    Hårde hvidevarer (29 svar)
  10. Vaskemaskine uden aquastop
    Hårde hvidevarer (4 svar)

Relaterede emner

Populært lige nu

1. Seat belt clip?
    Lav-Bil (læst 122 gange)
  2. Pizzaovn fra 400V til 230V
    Hårde hvidevarer (læst 1767 gange)
  3. Hvordan fjerner man humlebier ?
    Lav-Have (læst 85364 gange)
  4. Erfaringer med langbølge elektroosmose
    Lav-Hus (læst 410 gange)
  5. Eddikesyre og ukrudt
    Lav-Have (læst 50368 gange)
  6. Autocamper og afgift
    Lav-Bil (læst 171 gange)
  7. Minigraver
    Værktøj og maskiner (læst 397 gange)
  8. Belægning i gårdsplads og vej
    Belægning, udsmykning og blomster (læst 165 gange)
  9. Forlængelse af sandbrønd
    Lav-Hus (læst 152 gange)
  10. Må en faldstamme godt stå i spænd?
    Lav-Hus (læst 448 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis