Hegn med 1 på 2 beklædning

Hej lav det selv!

Jeg fik prisen for 18m hegn af en tømrer og tænkte at det må jeg sgu gøre selv   

Men da jeg aldrig har lavet hegn før vil jeg blot høre om der er en der gider tjekke min indkøbsliste igennem for at se om jeg umiddelbart mangler noget?

Det er som sagt 18m langt, 1,8m højt. Jeg overvejer at lade være med at støbe når jeg alligevel skal 90cm ned i jorden. Jeg bruger et pælebor.

På forhånd mange tak.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Breson

Welkommen til LDS

Jo det kan gøres mere precis angående bestilling af træ.
--------------------------------------------
1 på 2 beklædning lyder
2 x Bredde - 2 x Oerlæg = totaldækbrede for 2 brædder
så hvis vi giver den 15mm minimum overlæg  
(18000-125) / ((2x125) - (2x15) Længde på hænget 81.25 stk

82 stk trykimprægneret brædder
Og køb dine brædder i længden 380 for så har du kun 20 cm spild pr brædde i stede for 60cm
Skær den lidt skrå i bunden 15-25 grader. så vand kan løbe af uden at trække på i enden træet
--------------------------------------------
Siden du har valgt 125mm stolper er det for at de skal funger som en del af beklædning
Hvis så kan du tage det antal de 11 fra. og kun købe 71 brædder.
men det sætter stære krav til placering af dine stolperne

Hvis dine stolper skal stå og kunne holde i jorden.
Er det bedst at stille dem på et 5cm tyg lag skyldsten (sten/grus i rimelig str)
Så 5cm stampet jord. og så et lag beton til sidst. PS man behøver ikke støbe hele vejen på for at få en stabil stolpe
--------------------------------------
Til dine 75x75 Trykimprægneret som du vil bruge til tværgående
Ville jeg spare dine Vinkelbeslag væk. og give dem en stik skrue fra hver siden af. for at holde den på plads.
Efterfølgerne ville jeg bore et 6-8mm hul i en 45Grader vinkel nede fra og op, ind i dine stolper.
under sinke lidt. og give den en fransk skrue..

da vinkel beslag ikke er beregnet til at holde træk på de led. som du udsætter dem for


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Velbekom
Lige en lille rettelse til mit tidlige indlæg.

Køb dine Brædder i længden 360
da længden 380 ikke findes. :)
Køb altid så man har så lidt spild som muligt.

Og du kan også nøjes med stolper på 270. frem for 300..

officiel længden på tømmer er 210 og man forøger hver gang med 30.
Prisændring pr løbene meter kan/vil forkomne ved lange længder
svinger alt efter hvad tømmer det er. og hvad minimum længden er .
---------------------------------------
Billig kap-geringssav.
Køb en fukssvans og en Scheppach Dyksav PL55. og en ny klinge.
da den klinge der er med. Er intede vær.

Det er en okay sav. dov har den ikke de samme finesser
Så som Festool Dewalt Makita, men til hoppymanden der er Scheppach en rigtig gode sav.

Jeg har stort set alt inden for save men den jeg bruger mest er min Dyksav.
Men til sådan en opgave som denne. Hvis jeg blev kaldt ud på den. er det ikke sikket at jeg ville bruge tid på at smide min Kapsav i bilen.
En skarp og lige fukssvans + en Dyksav

Du vil få mere glæde ud af en Dyksav på længer sigt. da den kan opfylde/udføre mange flere opgave an en kapsav

Men ellers Billig kap-geringssav.
Metabo Bosch laver nogle billige nogle
Baste råd til billige godt værktøj. Specialbutikker. har somme tider gode tilbud.
på forskellige mærker. værktøj der har været brugt til udstilling måske gamle udlejning værktøj. op til 20-50% rabat    

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Er der en speciel grund til, at du vil bruge så kraftigt kvalitet? Synes ikke, at jeg har set mange 1 på 2 hegn, med 125 stolper og 125x25 mm brædder. 
Umiddelbart ville jeg sige 100x100 stolper, 19x100 brædder og 60x40 reglar mellem stolperne.
Hvis hegnet kan blive udsat for stort vindpres, ville jeg ikke spare betonen væk. Vinden kan ikke slippe væk, så der kan komme endog meget stort pres på det. Har selv et hegn af den type, som var lavet kort før vi købte vores hus. Efter en kraftig storm blev det skævt, og jeg måtte grave ned og konstatere, at de tilsyneladende havde været nede i 90 cm, men alligevel kunne det ikke holde. Så jeg måtte grave stolperne fri og trække hegnet på plads og støbe. Det har så efterhånden holdt i ca. 15 år.

Kurt B. Andersen
Hej igen

@Morarenter, tak for input - Jeg kigger på det. 

@kurta - mht stolperne tænkte jeg at det ville holde bedre? Og så med 125 stolper ville det passe med 125 brædder. Og så kan vi egentligt godt lide udtrykket med større brædder.

Mht til støbning. Jeg kan læse mere rundt omkring for og imod. Ville det være fint hvis jeg borer et hul på 30cm i omkreds med pæleboret eller skal hullet være breddere for at skabe mere stabilitet? Eller vil et hul på 20 cm være fint? 

Mvh
Annonce
Og et lille tillægsspørgsmål. Når man støber, må man godt proppe jord ovenpå den våde beton med det samme eller skal der være ned til betonen?
Hej Breson

Man kan tale for og imod for begge Ø20 og Ø30

Ved regular stampning af jord. jo minder der skal stampes jo mere stabil stolpe:
Ved regular støbning jo støre hul vil give en stolpe der er mere modstandsdygtig.
Så hvad er optimalt er nok meget op til diskussion.

Hvis jeg bruger beton. bore jeg gerne mit hul Ø20 som mit pælebor nu er. og i bunden af mit hul skraber jeg gerne ud i siderne. Så der er mere plads i bunden.
Hælder skyldsten i ca 5cm
Stamper stenene med stolpen så stolpen står i den højden den skal være.
En lille Smule jord som bliver stampet.
Beton 20-30cm venter til betonet er tørt inden jeg jeg stamper færdigt

Men et hul kan hurtig blive meget større alt efter jordforhold sten og rødder, osv
hvis det er lerjord/mudret bruger jeg gerne Knust beton eller stabilgrus til min stampning.
Hvis jorden er meget hård og meget stabil så støber jeg ikke. det er alt efter forhold
tit og ofte kan man ikke komme ned i dybte. fx kun 60 cm ned så bliver der garne støbt en stor skive i bunden.

På dette område er det tit jordforhold der bestemmer løsning. og om man gider at støbe.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
På denne side er der lidt nede link til nogle videoer både om at støbe stolper og at lade være.
Stolpehuller
Jeg har ved bygning af en overdækket terrasse for mange år siden brugt samme metode med støbning. Lidt sten og jord i bunden og derefter tørbeton og så blev der vandet lidt og jord direkte ovenpå kort efter. Jeg brugte ca. 1 pose tørbeton pr. stolpe.
Størrelsen på hullet kan være svær. Ikke større end nødvendigt, men det er svært at bore lige ned, så hvis man laver det for lille, kan der være rigtig meget tilretning bagefter. Samtidig skal der også være så meget plads, at man kan komme til at stampe ordentligt. 20 cm hul til 12,5 cm stolper giver knap 4 cm hele vejen rundt, samtidig med at det så vil være anderledes, hvis ikke man har ramt midten hundrede procent, så det vil jeg umiddelbart mene kan være i underkanten.
Men jeg er som sådan ikke stolpemester ekspert. Har bare gravet en hel del ned i løbet af livet efterhånden.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis