Er blanding af ladeboksinstallation og lysinstallation lovlig?

Er tilslutning af 1,5 mm2 installation med 1 lampested og stikkontakt lovlig til elladeboksinstallation med 2,5 mm2 og 16 A sikring? 

Må man forlænge ladebokskablet 5x 2,5 mm2 i en dåse med samlemuffer eller er det et krav at samlingen indstøbes? 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1,5 mm2 er ikke egnet til 16 A forsikring, i en alm bolig installation ligeledes vil jeg nok som elektriker stille mig stærkt tvivlende over for at bruge 2,5 mm2 kabel til en lade station. det afhænger af hvordan installationen er opbygget frem førings veje. desuden skal en ladestation have sin egen gruppe, således at den kan akskilles fra resten af installtioen. når vi stiller ladestationer op hos private som bruger vi ALTID 5g6 mm2 kabel.   

Du kan principielt  godt gå videre fra 1,5 mm2 kabel i en lysinstallation og så gå over til 2,5 mm2 kabel. Men du kan stadig ikke gå op på 16 A sikringer i gruppen. 
Men det er ikke en god installation da du så kun kan lade med det "der er tilbage" på lys gruppen.
Man må gerne forlænge i en almindelig dåse med samlemuffer, hvis det sidder et tørt sted. Er det i jorden så bruger man egnet krympe muffe materiel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-06-2022 23:11:54

Du kan principielt  godt gå videre fra 1,5 mm2 kabel i en lysinstallation og så gå over til 2,5 mm2 kabel. Men du kan stadig ikke gå op på 16 A sikringer i gruppen. 
Men det er ikke en god installation da du så kun kan lade med det "der er tilbage" på lys gruppen.
Man må gerne forlænge i en almindelig dåse med samlemuffer, hvis det sidder et tørt sted. Er det i jorden så bruger man egnet krympe muffe materiel.

 Der findes vandtætte dåser. Men en samling skal være tilgængelig. En splejsning behøver ikke være tilgængelig.

mfrost skrev den 03-06-2022 17:49:50

1,5 mm2 er ikke egnet til 16 A forsikring, i en alm bolig installation ligeledes vil jeg nok som elektriker stille mig stærkt tvivlende over for at bruge 2,5 mm2 kabel til en lade station. det afhænger af hvordan installationen er opbygget frem førings veje. desuden skal en ladestation have sin egen gruppe, således at den kan akskilles fra resten af installtioen. når vi stiller ladestationer op hos private som bruger vi ALTID 5g6 mm2 kabel.   

 Informerer i så også kunden om at 5g6mm² kablet også kræver en bekostelig opgradering af forsikring, samt ofte stikledning, hvis hurtig ladningen skal foregå samtidig med øvrigt forbrug som kogeplade, ovn og opvasker?

Jeg modtager jævnligt, og ret ofte i weekends, opkald fra kunder som har brændt en sikring fordi de prøver at lade bilen samtidig med tøj/op-vask.
Disse kunder bliver ofte ret overraskede når jeg fortæller dem at de skal betale 10-20.000 kr mere for at deres nye hurtiglader kan benyttes samtidig med andre brugsgenstande med højt forbrug.
Og jeg kan egentlig god forstå at kunderne undres over at installatøren af ladestanderen ikke har informeret om dette...

Det bliver hverken mere eller mindre bekostelig af om det er et 5g2,5 mm2 eller et 5g6mm2 (ud over prisen på et 5g6 selvfølgelig er større de fleste hjemmelavede kan lade med 11 kW, kan ikke lige se hvorfor at man kan undgå større forsikring o.l. ved at bruge et 2,5 mm2 kabel og selvfølge tjekker vi da om installationen kan være det eller den skal opgraderes og det slipper man da ikke for selv om man bruger et 5g2,5 mm2 kabel
Annonce
Det er rigtig fint at i vurderer om installationen kan bære udvidelsen. Det har jeg erfaret at nogle glemmer. Eller måske er deres vurdering bare ikke god nok.
Måler i belastningen, regner på sikringernes ampere og medregner en samtidighedsfaktor, eller anvender i en helt anden metode?
De fleste boliginstallationer har 25A tarifsikring og jeg tror mange af dem får problemer når der tilføjes 11kw ekstra belastning.
Hvis slutbruger ikke har stort behov for at lade med 11kw og ikke ønsker at betale for 35A tarifsikring (+ evt ny stikledning) så kunne en løsning jo være at begrænse ladestrømmen.
Og selv med 11kw vil jeg da mene at 6mm² kabel er overkill. Kobber er dyrt og en begrænset naturressource. 
Vil du også trække 6mm² til en kogeplade?
I mange tilfælde er 2,5mm² nok -så 4mm² må da være fint?
At prisforskellen på en installationen med 2,5mm² vs 6mm² kun udgøres af prisforskellen på kablet synes jeg heller ikke er helt korrekt. Det tynde kabel er da nemmere og dermed hurtigere at arbejde med. Der er vist også regler vedr. samlet fremføring som kan gøre det mere omstændigt at anvende 6mm²....


jeg Er ikke selv i afdelingen hvor de sætter laderstandere op, men vi er trods alt et firma med ca" 230 ansatte og ja alt du nævner er jeg ikk et sekund i tvivl om at der bliver taget stilling til. Hvis man skal kunne bruge 2,5 mm2 til en 16 A installation så skal der godt nok optimale forhold til for i henhold til de ny dimensioneringsregler som er blevet indført in forbindelse med DS 60364 så er det uhyggeligt at svært at komme ned på 2,5 for du skal tænke på at er kablet blot i forbindelse med mere end 35 cm isolering hvad enten det er i væg eller på loft så skal der ganges med en reduktionsfaktor på 0,5 derudover skal der jo tages hensyn til bl. Samlet fremføring som yderlige giver en reduktion… de gamle tommelfinger regler der hed 13 A = 1,5 mm2 og 16 A = 2,5 mm2 er helt døde….. 
@mfrost 60364 anneks B nævner mig bekendt intet om tykkelsen af isoleringslaget for installationsmetode A1/A2? Så længe din fremføring er i nærheden af en varmeledende bygningsdel bør du kunne læsse al den isolering oven på du vil.
Eller mener du at omslutte kablet fuldstændig af isolering?
Med 70 graders kabel kan du trække 17,5A i isolering på 2,5mm2, man skal vel ikke anstrenge sig særlig meget for at undgå samlet fremføring på en enkelt kreds med højt forventet forbrug. 
Ja mfrost's fortolkning af 60364 er vist ualm skrap.
Mig bekendt er der forskel på om kablet ligger mellem væg og isolering eller fuldstændig omkranset af isolering.
Der er en "bagatelgrænse" for strækningen kablet førers i/nær isolering. Et kabel kan altså godt føres direkte gennem en alm. isoleret hulmur uden at kablets strømværdig reduceres.
Måske er det her de 35 cm kommer ind i billedet?
Jeg oplever ofte at afstanden fra gruppetavle til ladestander er kort. Er tavlen f.eks placeret i bryggers på væg mellem bryggers og garage, så vil 2.5mm² ofte kunne anvendes såfremt elektrikkeren lige overvejer hvordan kablet trækkes.
Selvfølgelig er safe better than sorry -men konsekvent altid at anvende 6mm² virker som overkill.
Måske har nogen i det store firma tænkt at tiden brugt på beregning overstiger merprisen ved "bare" at anvende 6mm² ?

Tak for alle jeres vejledninger. Det jeg ønsker svar på er om det er lovligt at tilslutte en lysinstallation med 1,5 mm2 ( 1 lampested, afbryder samt stikkontakt TIL ladeboksinstallationen med 5x2,5 mm2 med egen 16 A gruppeafbryder og fejlstrømsrelæ ? 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis