Er blanding af ladeboksinstallation og lysinstallation lovlig?

Er tilslutning af 1,5 mm2 installation med 1 lampested og stikkontakt lovlig til elladeboksinstallation med 2,5 mm2 og 16 A sikring? 

Må man forlænge ladebokskablet 5x 2,5 mm2 i en dåse med samlemuffer eller er det et krav at samlingen indstøbes? 
Er tilslutning af 1,5 mm2 installation med 1... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du laver en gruppe sikret med 10A til gruppen med 16A, så har du to grupper. Det er teknisk muligt, men ved brug af laderen er der ingen selektivitet, og du vil sikkert erfare, at der går en 16A sikring.

fase
Altså gå videre med 1,5 mm2 fra en 16 A gruppe.
Ja det er lovligt når man laver en 10 A sikring før den 1,5 mm2 installation. 
Jeg misforstod dit spørgsmål i første omgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det mente jeg nok. Er best.medlem i  rækkehusbebyggelse med 52 fælles carporte og udhuse. Huskompagniet som opførte i 2015 var forudseende nok, da nedgravede et 5x2,5 fra hver enkelt bolig til den tilhørende carport udhus til lysinstallation. Men nu har foreløbig 15 fået korrekt opsat ladebokse af forskellige installatører, der alle har brugt 5x2,5 kablet og forsikret med egen 16 A gruppeafbryder samt eget fejlstrømsrelæ, men ingen har "nedsikret" lysinstallationen i udhuset til 10 A.  Alle med bemærkning om at den smule belastning ikke betød noget!
Det er nok rigtigt, men i princippet kan man jo godt tilslutte f.eks. et svejseværk, kompressor e.l. til den 10 A stikkontakt. Har tilmed læst i Sikringstyrelsen.dk med blanding af boks og anden installation ikke anbefales! Men er det også ulovligt?
Har tilmed læst i Sikringstyrelsen.dk med blanding af boks og anden installation ikke anbefales! Men er det også ulovligt?
Når Sikringstyrelsen skriver, at anden installation ikke anbefales, skal det tolkes som, at det er lovligt med anden installation på samme gruppe. 

fase
Sik anbefalinger er ikke krav. Men i mine og formentlig 90% af Danmarks elektrikkere øjne er det dårligt håndværk ikke at følge deres anbefalinger.
Bemærkninger om at 1,5mm² med 16A sikring ikke betyder noget fordi belastningen er lille holder ikke. Det handler også om at kortslutningsstrømmen skal være høj nok så sikringen springer før kablet bliver for varmt.
Det har nogle elektrikkere tilsyneladende svært ved at forstå.
Nu skriver du 10A stikkontakt. Jeg tror en stikkontakt fra 2015 er godkendt til 13 eller 16A. Har du checket hvad det står på stikkontakten?
Hvor langt er der fra tavle til fjerneste udtag i skuret?
Personligt ville jeg checke kortslutningsstrømmen. Hvis den er ok ville jeg sove roligt om natten. Men det er selvfølgelig noget andet når det omhandler andre personers sikkerhed.
Det burde ikke koste alverden at få opsat en 10A sikring til "lysinstallationen".
Lidt ærgerligt at huscompaniet ikke har brugt 2,5mm² hele vejen, når nu de var så smarte at anvende 2,5 over til skuret. Hvis kablerne er synlige i skuret så vil det formentlig også være nemt at skifte 1,5 kablet til 2,5mm² (samt stikkontakt hvis den kun er 13A)?

Annonce
Ved at sikre 5g2,5mm² kablet med 16A har firmaet som har opsat ladestanderne ændret en lovlig installation til ulovlig. Derfor vil jeg faktisk mene at i kan kræve de kommer tilbage og gør installationen lovlig.
For i har vel ikke skrevet under på at det var ok med en ulovlig installation?
WinWiz skrev den 06-06-2022 13:51:21

Ved at sikre 5g2,5mm² kablet med 16A har firmaet som har opsat ladestanderne ændret en lovlig installation til ulovlig. Derfor vil jeg faktisk mene at i kan kræve de kommer tilbage og gør installationen lovlig.
For i har vel ikke skrevet under på at det var ok med en ulovlig installation?

 Hvis installationen er lavet før Stærkstrømsreglementet udgik, var det lovligt at sikre 2,5 mm2 med 16A.


fase
Ja men det 5g2,5mm² kabel forsyner jo et skur hvor der er anvendt 1,5mm² kabel og stikkontakt med 10/13A mærkestrøm.
Derfor var det oprindeligt sikret med 10/13A, så kan man jo ikke bare ændre sikringen til 16A sådan som installatør af ladestander har gjort!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis