Udløbsroset / lampeudtag loft

Hej.
Jeg skal montere lamper i hus fra 40/50 erne vil jeg skyde på.
Lampestederne er beregnet til en udløbsroset og har sådan en flad metalkrog i midten der kan skrues af.

Jeg har i Bauhaus fundet en 75 mm hvid udløbsroset med bunddæksel der kan afmonteres og som der passer fint. Eneste og største problem er afstanden mellem monteringsskruerne. I loftet er den 55mm og hullerne på udløbsrosetten er 65 mm (de er godt nok aflange og kan justeres lidt men slet ikke nok. Finder der andre modeller, eller hvordan pokker løser man det?

De bedste hilsner,
ferieafløseren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hat du ikke et billede af udløbsrosetten med krog?

fase
Med "den flade krog som kan skrues af" lyder det som en NES udløb altså dem som er lavet af noget keramisk. 
Der er ikke andet at gøre end montere et udvendigt udtag oven på dåsen. Eller udskifte dåsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar. Jeg har lige lagt et billede på. Jeg skal ikke bruge krogen og har afmonteret den, og der passer modellen på 75 mm fra Bauhaus superfint rundt om keramik indsatsen, det er blot de to huller som er afstand 55 mm og i bauhaus dåsen 65 mm
Hvis din lampe er udstyret med baldakin ( plast elle rmetal afslutning mod loftet ) Så hænger du lampe op i krogen og skyder baldakin op imod og det er ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, det ender det også nok med. Men hele mit spørgsmål går på om jeg kan få monteret noget der ser originalt ud som på vedhæftede billeder.
Annonce
hullerne i denne er 65 mm - i loftet kun 55 mm. Har det noget med rettigheder/patent at gøre siden de ikke passer til?
Nej det har intet med rettigheder eller patent at gøre, men noget materiel kan være udgået. Det er sket med NES, som blev overtaget af LK. siden udgik det meste af NES materiellet og LK blev enerådende på markedet i DK. Nu er der så kommet Euro materiel, som forhandles af flere grossister. Der er lidt andre mål. Den udløbsroset er heller ikke patenteret men tilpasset markedet, hvor lampestedet engang bestod af rør som endte uden at være afsluttet i en dåse hverken fra LK eller NES. Rosetten blev skruet fast i loftsforskallingen. Den bruges stadig i vid udstrækning. Det var så en længere snak om udvikling i materiel.
Nu må du så bruge din fantasi til at få rosetten gjort fast på udløbet. Hvis du ikke fortæller det til nogen, hvisker jeg dig i øret, at du kunne nøjes med en skrue til fastgørelse   

fase
Ha ha, tak for rigtig fin forklaring. Det er super, prøver med en enkelt skrue og ellers en baldakin 😊💪 Og tak for hurtigt svar 👌💪
Tror da også en rundfil hurtig kunne få afstand til at passe. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis