El Flex slange bøjning - min. Radius?

Hej

Ifm at jeg har fjernet noget væg har jeg noget el der flyttes.

Pt kommer de lodret op fra bunden. Heldigvis er der så meget længde på dem så de godt kan nå over til den anden side af væggen, så der kommer en synlig samling i bunden og ikke en skjult samling.

Men hvad krav er der til 90 graders bøjningen?

Kan se der findes både en skarp og blød bøjning er begge ok?

https://www.greenline.dk/16mm-20mm-boejning-til-roer-1814?gclid=CjwKCAjwv-GUBhAzEiwASUMm4iK8lnI-nhk-sr0am3geI_6zBoOPAJgWXTqEjYvfeBJS3_pVuMGkWxoC7V4QAvD_BwE

https://www.av-cables.dk/flexroer/vinkelstykke-til-16-mm-flexroer.html?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleshoppingorganic&gclid=CjwKCAjwv-GUBhAzEiwASUMm4mPW9xk_n5Cn4NWG-cXIUFN5MbWUFrr0tZYu324-upUntJ5YOa2pHhoC7PYQAvD_BwE

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bøjningen fra greenline er beregnet til skjult installation, hvor i mod den fra av-cables er beregnet til udvendig installation. Så du køber den fra greenline.

fase
Hvorfor bruge en bøjning til flexrør i stedet for at bøje flexrøret? Er det for at man lettere kan trække kabler igennem, når sving/bøjninger er glatte indvendigt?

Mvh. AllanE
Nej tværtimod bliver det sværere, men det kan være relevant der hvor bukket skal køre med lille radius.
Overordnet er det bedst at lave bløde bøjninger og føre flexrøret igennem i ubrudt tilstand (fikseret med clips eller lign) for det er nemt for søgefjeder at komme til at hænge fast på en kant der hvor rør-enderne går ind i bøjningen - 

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der skal netop ikke bruges løse bøjninger ved flesrør ( jeg har i hvert fald aldrig brugt det) 
Det vigtigste er fastgørelse af flexrør i en rimelig stram position. Og så holdes bukket med ca. radius 5 cm 
De billige rør fra H+N eller Jem og f. er næsten umulige at få placeret å det kan trækkes ledninger i efterfølgende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et par fiduser hvis det er helt umuligt at få trækfjederen igennem:

Sæt støvsugeren på i den ene ende. Så kan du suge et stykke sejlgarn eller lignende igennem som så kan bruges til at trække søgefjederen igennem med.

Gif røret et sprøjt silikone (f.eks det der bruges til vvs installation). Så glider det meget nemmere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis