Indbygningsspot i loftet

Hey derude. 

Jeg har givet lejligheden den helt store tur med hensyn til renovering og vil nu gerne have spots i loftet i min gang. 

Jeg har bestil nogle indbygnings spot som ikke skal bruge en transformer og har derfor købt en lysdæmper. 

Mit spørgsmål er nu: spotsene har 2 ledninger: 1 rød og 1 hvid??? Tror aldrig jeg før er stædt på de farver. 

Jeg har en masse 1.5 kvadrat i stallationskabel tilbage fra renoveringen som består af jord: grøn gul, brun og blå ledning. 

Hvordan ville i forbinde disse spots med de røde og hvide ledninger. Det er 6 spots som skal op. 

På forhånd tak
Hey derude.  Jeg har givet lejligheden den helt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan er det med tråde, de løber ofte i en enden retning. Især hvis trådstarter spørger yderligere ind. Man må så bare selv finde guldkornene frem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det skal fremgå af installationsmanualen til dine spots, hvilke krav der er til kabler. Er du i øvrigt sikker på, at du vil have spots med en farvetemperatur på 4000K indendørs i en gang?

I forhold til klemlisteinstallationen, så virker det helt tosset ikke af fjerne den helt. Når du alligevel vil sænke loftet, så er det jo meget let at trække nye kabler over dette. Så slipper du også for store grimme inspektionslemme, som alligevel ikke gør din installtion lovlig, da der som Fabrin skriver, er samlinger i klemlisterne, som skal være tilgængelige.
Jeg har igår aftes talt med 2 andre  i foreningen som også er igang med de store renoveringer. Den ene har fået en autoriseret elektriker til at udføre arbejdet for sig og den anden har gjort det selv. De siger begge at det er nok med at elektrikeren skal kunne komme til samlingerne kun. Men hvad koster det at lave den nye installation?
Fabrin: fjerne låget- Det er umuligt da der ligger 50år+ maling på kassen. Som sagt skulle elektrikeren skæresig til ledningerne da jeg skulle have en ny kontakt

Med hensyn til ledningen så har jeg fået at vide at det skal være en som skal tåle varme. 
Selvfølgelig kan låget fjernes. Det vil kunne ses, fordi malingen og hvad der ellers er på samlingen af låg og bund vil tage skade af, at låget har været fjernet. Det vil komme til at se forfærdeligt ud.
Tilledningen til dine LED spots kræver ikke anden ledning end til almindelig fast installation. Varmefast ledning kan kræves til spot med halogenpære. Der er jo en tilledning på dine LED spots. Den er brugt af fabrikanten og opfylder dermed kravene til varmefasthed.

fase
Morten23 skrev den 08-06-2022 12:52:56

De siger begge at det er nok med at elektrikeren skal kunne komme til samlingerne kun. 
Korrekt. Men ved du om/hvor der er samlinger inde i din klemliste? Det lyder f.eks. som din elektrikker har koblet noget på ved den nye stikkontakt, som der er blevet lavet. Denne samling må jo så ikke skjules.

Men hvad koster det at lave den nye installation?
Det bliver jo et gæt, når man ikke har set den samlede installation. Men antaget at kabler kan føres frit over et nyt sænket loft, og derefter skal trækkes gennem hvad der synes at være lige udvendige rør, så tager det måske en dags tid for en elektriker.

Med hensyn til ledningen så har jeg fået at vide at det skal være en som skal tåle varme. 

Igen, læs monteringsvejledningen. Der vil det stå, hvis det er krav. Man kan ikke generelt sige at spots skal bruge varmebestandigt kabel.




Annonce
Varmebestandig er sørme også et vidt begreb, silikonekabler går vel op til 180 grader og tilledninger ned til 60 grader. Så du kan få alt derimellem.
Jenshøj: ja der er 2 samlinger vha af rosetdåser. Disse ville jeg købe lem til. Men det viser sig at de kloge hoveder herinde har ret. Det gamle lort vodes netop ikke om der er samlinger, så det anbefales at skifte hele lortet. So be it! Der bliver ribget til en autoriseret elektriker imorgen og så tager jeg den derfra. Så kan også tage sig af spotsene nu hvor han alligevel skal igang. 

Tak allesammen for jeres råd! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også