Indbygningsspot i loftet

Hey derude. 

Jeg har givet lejligheden den helt store tur med hensyn til renovering og vil nu gerne have spots i loftet i min gang. 

Jeg har bestil nogle indbygnings spot som ikke skal bruge en transformer og har derfor købt en lysdæmper. 

Mit spørgsmål er nu: spotsene har 2 ledninger: 1 rød og 1 hvid??? Tror aldrig jeg før er stædt på de farver. 

Jeg har en masse 1.5 kvadrat i stallationskabel tilbage fra renoveringen som består af jord: grøn gul, brun og blå ledning. 

Hvordan ville i forbinde disse spots med de røde og hvide ledninger. Det er 6 spots som skal op. 

På forhånd tak
Hey derude.  Jeg har givet lejligheden den helt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sænker loftet der så kræver det efter min mening ny installation i store dele af lejligheden. De trædåser kan være helt fra jævn strøms tiden. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Klemlisteinstallationen er mindst 60 år gammel. Du får nogle gevaldige problemer med  installationen i det sænkede loft i gangen. Du bliver nødt til at alliere dig med en elektriker, hvis du vil have det lavet lovligt.

fase
Helt korrekt. Jeg kom i lære som elektriker i 1967 og allerede dengang var disse trædåse installationer "noget gammel lort" som man pillede ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Fabrin. 

Jeg takte med min vicevært igår, hvis familie sidder i bestyrelsen. Han forklarede mig at jeg skulle lave 2 lem i loftet, altså der hvor mine roset dåser sidder(hedder det vidst?) Så elekyrikeren kan komme til. Han skal kunne komme til samlinger, men intet krav om at han skal kunne komme til alle de der gamle trækasser hele vejen rundt
Jeg tror ikke vicevært er inde over at lave el-regler. Og det selv om hans familie sidder i bestyrelse.  
Jeg ville nok lave det ned hængte loft som virkelig ned hængt. Altså nogle skinner med f.eks. rockfon plader i. så kan man stikke hovedet op hvor det skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg må give Erik ret, din vicevært er ikke inde i regler for el uanset hele familien sidder i bestyrelsen. At sidde i en bestyrelse giver ikke nødvendigvis teknisk kendskab. Der er samlinger i klemlisteinstallationen, som elektrikeren skal have mulighed for at få adgang til. Så det nedhængte loft bør laves, som Erik anbefaler.

fase
I stedet for det færdige og måske lidt dyre rockfon system, kunne man jo lavet noget kreativ med andre typer plader der hænges " løst" op. Så kan tilslutning til spots være fra stikkontakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg forstår godt ideen med at man skal kunne komme til ledningerne såfremt der måtte ske noget noget eller man vil foretage ændringer. Men elektriker kan jo stadig ikke engang komme tilledningerne selv som det står nu. Man kan nemlig ikke bare pile trækasse ned eller væk og komme til. Da jeg fik lavet en stikkontakt skulle elektrikeren skære i lortet for at komme til ledningerne. 

Men anyways, tråden er gået lidt i den forkerte ende. Jeg spurgte jo oprindeligt om hvordan jeg skulle forbinde de her spots. Jeg har fundet ud af hvordan jeg forbinder dem, men er det ok med et 3x1.5 installationskabel eller skal man bruge et som kantåle varme?? I så fald hvilket et og hvad hedder disse
Selvfølgelig kan elektrikeren komme til ledningerne. Det gør han ved at tage låget af klemmekassen. Dine spot er med LED, så du bruger bare almindelig kabel. samlingen skal foretages i en passende dåse.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også