Lud og lak - gule/grønne pletter på nyt fyrretræsgulv

Hej!

Jeg fik i marts lagt nyt fyrretræsplankegulv i hele min lejlighed. Derefter blev det efterbehandlet med lud og lak.

Vi har efterfølgende dækket gulvet af med “papir”, da hele lejligheden fortsat renoveres.  

Sagen er nu den, at vi i går fjernede alt papiret, og kan nu se, at knasterne og nogle planker er blevet gullige/grønne!! 😩

Er der nogen der ved, hvad det (kan) skyldes? Vi har fået monteret nye fodpaneler, og jeg græder bare ved tanken om skulle slibe og efterbehandle på ny!!! - hvilket det sikkert ender med.

God aften til jer 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har valgt den værst tænkelig kombination - lud, lak og afdækning.

1: Afvask gulvet med brun sæbe for at fjerne lakken.
2: Gentag ludbehandlingen og vent med lak indtil renoveringen er færdig. Afdæk undervejs med afdækningspapir.

Ved renovering af et rum er den gyldne regel, at gulvet behandles til sidst for bl.a. at undgå hvad du har erfaret.
Tak for svar!!

Så det er afdækningen der er skyld i det?

Ringede til flere gulv-slibe-firmaer i dag, og fik meget forskelligt fortalt 🫠 Det ene sted sagde, at man aldrig må komme lak på lud.
Det andet sted kunne ikke svare på, hvorfor knasterne var misfarvede, men de anbefalede heller ikke lak på lud.
Det 3. sted sagde, at jeg ikke kan undgå, at harpiks kommer til overfladen, og at jeg bør vælge anden behandling.

Hold nu op hvor har det været en laaaang dag!

Jeg forsøger mig med dit råd!! Tak! 
Som nævnt kan der være mange årsager til misfarvningen. Cellulosen i papir som påvirker den kemiske balance er ikke en eksakt størrelse. Derfor anbefalede jeg fremgangsmåden til en renovering for at minimerer kedelige overraskelser.

Jeg har ved flere lejligheder hørt at kombinationen lud og lak er mulig, men har aldrig set et vedlykkedes resultat i praksis. Min mistanke er, at at det er en af de slagt rygter der trives på nettet.

At harpiks kommer til overfladen optræder kun hvis gulvbrædderne er så friske at du stadig kan hører fuglekvidder i brædderne. Er gulvbrædderne behandlet med korrekt oppinding inden lægning er harpiksen stabil.

Under alle omstændigheder - ud fra dine billeder at dømme - har du gode muligheder for at få et fint gulv ved en smule tålmodighed. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis