18V Li-Ion batteri til 12V elektrisk påhængsmotor?

Hejsa. Jeg planlægger at købe en elektrisk trollingmotor til min sejljolle (12V DC, 60A peak, 720W peak), og overvejer om jeg kan bygge en batteribank af parallelforbundne 18V 5Ah LiIon batterier til håndværktøj, som jeg allerede har rigeligt af, fremfor at købe et 12V marine batteri.

Er der nogen der kan hjælpe med overvejelser omkring brandsikkerhed sammenlignet med et dedikeret 12V blysyre eller LifePO4 marinebatteri, og hvilken type 18V til 12V DC-DC konverter der med fordel kan bruges til et sådan projekt?  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at motoren bruger 60A peak, hvor meget bruger den normalt altså In. et hurtigt tjek på nettet siger noget om at prisen for en omformer i din målestok ligger på ca. et par tusinde og omsætter fra 24V til 12V, altså ingen 18V til 12V. Det betyder ikke at de ikke findes. Så det ligner et 12V marinebatteri, som bedste alternativ til en opstilling med 18V batterier. Med hensyn til brandfare kommer  det helt an på hvordan installationen bliver lavet. Opstillingen med din 18V celler kræver 20 stk. i parallel for at erstatte et marinebatteri på 100 Ah.

fase
,Helt enig med Fabrin, du skal have et marinebatteri, også kaldet et forbrugsbatteri altså ikke et startbatteri på 80-100 amperetimer. Hvis du kan lade det i havnen kan du nøjes med 1 batteri, men hvis du skal have det med hjem for at lade er det mere praktisk at have 2 evt.3 mindre batterier der parallelkobles, disse batterier skal være ens, altså samme størrelse og samme alder. Og så skal du have en intelligent lader der ikke kan overlade og derved ødelægge batterierne.
Note fra admin: Jeg har slettet dubletten og flyttet denne til Båd -> Bådmotorer


Mvh. AllanE
Takker for input. 
@ S. Fabrin: motoren er kun til backup, sætning af sejl og havnemanøvrer og vil i normal drift trække imellem 15A og 30A - og kun trække de fulde 60A i få sekunder ad gangen. 

Min tanke er at kunne køre i maks 2 timer ved 15A, så jeg skal ikke have en batteripakke på mere end 30-40 Ah.
Men hvis der skal en DC-DC omformer til i omegnen af et par tusinde kroner, så er idéen nok ikke så god endda, da et marinebatteri vil ende med at være billigere. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis