Forberedelse til Thuja Brabant i lerjord

Hej LDS

Jeg er lidt på bar bund vedrørende korrekte jordtype til planting af 175cm Thuja Brabant (16 meter) med rodklump. Leverandøren anbefaler at man graver cirka 1,5-2 gange rodklumpens bredde og dybde og dernæst blander 1/1 med plantejord og eksisterende lerjord.Jeg har meget leret jord med lidt sand og knust beton jeg blev nødt til at grave op da jeg kom til at grave lidt for bredt i forbindelse med etablering af støttemur. Da rodens diameter er 40cm, har jeg valgt at grave 70cm i bredde og dybde, hvilket betyder cirka 8 m3 jord gravet ud med spaden... Jeg har følgende spørgsmål således at jeg kan klargøre inden plantning:

1) Hvad anbefaler i af jordtype at blande op med og i hvilken mængde i forhold til det i anbefaler. Der er et hav af valgmuligheder og jeg vil meget gerne ramme den rigtige ph-værdi og undgå at de går ud, da i nok kan se på billederne, at jeg har meget leret jord... Jeg har kontaktet flere leverandører, der mener at jeg kan blande op med jordforbedring, højbedemuld eller grus blandet op med eksisterende jord. Jeg er i tvivl om hvad der skal bruges...

2) Hvad er årsagen til at de anbefaler at man graver så dybt? Jeg kan ikke se på danske sider at man anbefaler at grave så dybt ved færdighæk. 
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis