Dampspærre ved ny gips ovenpå eksisterende

Hej allesammen

Jeg har fået trukket ny el ifbm. nedlægning af krybekælder og etablering af nyt terrændæk. I den forbindelse har vi flyttet de nye stikkontakter (de sad førhen meget højt). Nu står jeg så med en “masse” gamle huller i den eksisterende gipsvæg hvor kontakterne har siddet. Da der kun er et enkelt lag gips tiltænker jeg at sætte et ekstra lag gips ovenpå det gamle savsmulstapet.
Men hvad gør jeg så med alle de gamle huller, der tidligere har været kontakter i?

Det er vigtigt lige at få med, at der bagved det eksisterende lag gips er dampspærre og dernæst 50mm isolering ud mod ydervæggene.

Ville I “proppe” de gamle huller med et lag gips med dampspærre klistret til bagsiden, eller er der en bedre løsning til at sikre en effektiv dampspærre i det gamle lag, inden jeg lægger ny gips udenpå? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nytter ikke noget at klistre stumper dampspærre bag på de små klodser. Så er det langt bedre at sætte  0,5 kvm uden på væggen hen over huller. 
Nu koster dampspærre jo ikke det helt vilde så jeg ville nok lægge et nyt lag på væggen. 
Jeg ved godt at man kan få problemer med ophobet fugt imellem 2 lag dampspærre men mon ikke de ligge så tæt sammen at det ikke bliver noget problem. Du skal huske at finde forskallinger og mærke dem op på gulv og loft så du kan skrue de nye plader op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis ikke man kan placere en dampspærre korrekte er det altid best at lade være.

I et tilfælde som dit hvor du vil have et extra lag gips
ser jeg at du har 3 Muligheder. for at kunne lave det uden at det vil kunne skade din bygning.
------------------------------
1 # Ligge et lyt lag gips uden på uden at gøre noget.

2# Lapning. skære en firkant ud omkring hullerne, ca 150mm fra hullerne af.
Lav udskæring med noget hvor du kan kontroller din skære dybte. så du ikke skære i gemmen din dampspærre eventuelt Multicutter/Rundsav. skær 12mm ind og knæk plade stykkerne af med hænderne.
Brug lejligheden til at måle hen til dine stolper. så du ved hvor de nøjagtig.
Tape et stykke dampspærre på. og laver hullet i gipse

3# Udskiftning af det hele. Så kan du sikker dig at hele konstruktion er opbygget korrekte.
Vil altid være den bedste løsning.
Hvis det er en skalvæg. Er der mange der er blevet opbygget forkert. omkring dampspærre og tidligere væg.
------------------------------
Lav aldrig en hovsag løsning når det gælder dampspærre.
En utæt dampspærre, er ikke så kritisk. som en fejlplaceret  
      

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Den med at skære et større hul ud i gipsplade er en rigtig god og nem løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand og @Mcarpenter

Tusind tak for begge svar. Jeg tror jeg går med din model #2, Mcarpenter. Den model havde jeg ikke lige overvejet! ;-) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis