Kompressor spørgsmål

Hej alle

Jeg har for nylig anskaffet mig en brugt 2 cyl kompressor med 60L tank. En af dem med rem træk. Den kører rigtig fint og lydsvagt men den er ret længe om at blive fyldt. Den er sat til omkring 10-11bar og er godkendt til 12 bar.

Min spørgsmål går på at cylindrene er i serie sådan at røret går fra den ene cylinder med filter, til den anden og så til tanken. Er det normalt? Og er det derfor den er “langsom”?

Håber nogen har nogle kloge ord…

Vh Lars

Gode hilsner
Lars
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en ganske normal måde at forbinde cylindrene. Måske er den første cylinder større i diameter end den anden. Ved 2 trin giver hver cylinder omtrent halvdelen af det totale tryk.

Søren O
Har du ikke et billede af kompressoren? Cylindrene er ikke i serie men i parallel. Remtrækket trækker begge cylindre, men jo højere tryk du indstiller til, jo længere er kompressoren om at oparbejde tryk. Har du virkelig brug for et tryk på 10 bar. Hvad med 6 bar.

fase
Tror ikke det er indsugningsfilteret der sætter begrænsningen, men selvfølgelig skal det være rent. Det kan også være dårlige “ventiler” i cylinderhovederne der er årsagen.
Fabrin: Hvorfor mener du ikke cylindrene er forbundet i serie?

Søren O
Søren, når jeg skriver at cylindrene er forbundet i parallel er det ud fra, at cylindrene har hver sin indsugning og afgangen er også fra hver cylinder. At afgangene er samlet til en fælles afgang til tanken viser paralleldrift. I øvrigt har du sikkert ret i at bladventilerne i toppen af cylindrene kan være slidte, men er det virkelig nødvendig med et drifttryk på 10 Bar, når det meste værktøj klarer sig fint med 6 Bar.

fase
Annonce
Det er rigtig Søren O at den første cylinder ser ud til at være en anelse større end den anden.

Her er et billede… Det er måske ikke så nemt at se men røret der sidder i venstre side af cylindrene slår en løkke om sig selv…

Jeg kunne snildt klare mig med 6 bar. Faktisk skal jeg have sat en regulator på for sømpistolen er ikke så glad for det høje tryk. Men der er ikke umiddelbart et sted at regulere nu. Måske hvis man tager låget af pressostaten. Den har digitalt manometer men det er i stykker så jeg er lidt i tvivl om trykket er aflæst korrekt.

Men jeg kan fint leve med det som det er…

Gode hilsner
Lars
Hvis du tager låget af pressostaten, kan du ændre trykket fra de 10 til 6 Bar ved at dreje møtrikken mod uret altså løsne møtrikken. 

fase
Ja cylindrene sidder i serie..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-06-2022 09:23:34

Ja cylindrene sidder i serie..

 Kan du ikke lige forklare mig uvidende sjæl, hvorfor du mener, at cylindrene sidder i serie.


fase
Fordelen ved en to-trins kompressor er at den god til at lave højt tryk. Den giver til gengæld ikke så meget luft. Man kan sige at det er den forkerte kompressor til en sømpistol. Nu har du kompressoren, så må du nok bare leve med den langsomme fyldning.

Jeg ville ikke justere trykket ned, med det høje tryk, kan der jo være mere i tanken. Hvis der ikke er utætheder, bør den kunne holde et brugbart tryk i ugevis.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis