Kompressor spørgsmål

Hej alle

Jeg har for nylig anskaffet mig en brugt 2 cyl kompressor med 60L tank. En af dem med rem træk. Den kører rigtig fint og lydsvagt men den er ret længe om at blive fyldt. Den er sat til omkring 10-11bar og er godkendt til 12 bar.

Min spørgsmål går på at cylindrene er i serie sådan at røret går fra den ene cylinder med filter, til den anden og så til tanken. Er det normalt? Og er det derfor den er “langsom”?

Håber nogen har nogle kloge ord…

Vh Lars

Gode hilsner
Lars
Hej alle Jeg har for nylig anskaffet mig en brugt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fabrin: Der er kun et indsugningsfilter. Der er monteret på den første (og tykkeste) cylinder. Herfra ledes luften videre til cylinder 2 for at få det sidste tryk. Det er serieforbundet.

Søren O
S. Fabrin skrev den 02-06-2022 12:06:31

je_ns skrev den 02-06-2022 09:23:34

Ja cylindrene sidder i serie..

 Kan du ikke lige forklare mig uvidende sjæl, hvorfor du mener, at cylindrene sidder i serie.

 Der sidder et filter til højre på bageste cylinder. Så er der et rør mellem cylindrene som bliver kølet af vingerne på remskiven. Endelig er der afgang til tanken på forreste cylinder til højre.

Nok også derfor den kører med forholdsvis højt tryk. Normalen er 8atm.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

S. Fabrin skrev den 02-06-2022 12:06:31

je_ns skrev den 02-06-2022 09:23:34

Ja cylindrene sidder i serie..

 Kan du ikke lige forklare mig uvidende sjæl, hvorfor du mener, at cylindrene sidder i serie.

 Som jeg ser det er der en slange der forbinder de to cylindre, og det passer fint med at trådstarteren oplyser cylinderne ikke er lige store..


Vi prøver igen, i morgen --
Det er helt korrekt det kermit ser. Je_ns' tegning er ikke helt korrekt :)

Men hvorom alting er lader jeg den være som den er og sætter en regulator på lynkoblingen. Den var billig og den er støjsvag. Mere vil jeg ikke forlange af den. Den skal også ind og stå på værkstedet når jeg har skudt de par søm i...

Hvor længe kan man slippe afsted med at lade sådan en køre uden pause? Det er 2,2kw 250V

Gode hilsner
Lars
Den kan sikkert køre kontinuerligt. Det der belaster motoren mest er starterne, hvor den i nogle få sekunder bruger 6-8 gange mærkestrømmen.

Søren O
Nogle kompressorer har Duty Cycle på mærkepladen enten som procent eller i kodeform. Det er ikke motoren der er problemet, men selve kompressoren. Der skal være en god ventilator på remhjulet, hvis den skal kunne køre 100%.

Hvis du ikke har andet at gå efter kan du undersøge om topstykkerne bliver over 100 grader varme (et par dråber vand på). Så bør du nok holde en pause.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis