Strøm til solceller, varmepumpe og elbil

micko
micko
283 2400
Nu er det på tide at vi også hopper på bølgen af elbiler. Er der nogen der kan fortæller mig hvor meget jeg kan trække på min nuværende installation. Jeg har fået oplyst af radius at jeg har 3x25a sikringer i gravstenen ude i vejen og kablerne der går ind i huset er 10mm2 og 16mm2. 
Nu har jeg en mitshubishi 7kwh luft/vand varmepumpe, 3.8kwh solceller og selvfølgelig de basale ting som vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine og køkken hvidevarer. 

Ville det være muligt at lave en 11kwh lader på mit nuværende setup eller skal jeg op i en 35a sikring ude i gravstenen. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
13934 4400
Hvis du kan lade din bil med 11kW om natten er det lige på grænsen. Regner du med en samtidig belastning om natten på 7kW og 11kW plus det løse, som er minimalt, vil der være en konstant belastning på 18kW, svarende til 18kW/0,69 = 26,1A. Det er så lige i overkanten. En 35A sikring i kabelskabet ved vejen vil sikre dig mod afbrydelse p.g.a overbelastning. 
Dine solceller bidrager ikke med noget om natten, men de kan måske bruges til at lade med om dagen, hvis det er muligt.

fase
micko
micko Trådstarter
283 2400
Så må jeg da håbe at de ved en fejl har sat 35a i skabet🤣
S. Fabrin
S. Fabrin
13934 4400
Det kan du/få undersøgt. Der er en chance, når du har 10 mm2 kabel som stikledning.

fase
Annonce
micko
micko Trådstarter
283 2400
får en elektriker ud og kigge på det i løbet af ugen. ja de sagde at der var 10mm2 og 16mm2.

hvis der er sat større sikring end hva der er oplyst hvad er proceduren så. skal det andmeldes eller er det bare sådan som det er. 
S. Fabrin
S. Fabrin
13934 4400
Ret beset skal du anmelde din ny belastning på 11kW. Det er noget elektrikeren ordner, det kan du ikke selv ordne.

fase
micko
micko Trådstarter
283 2400
Der var heldigvis 3x35amp sikringer ude i gravstenen. 

Har fundet en lader som jeg gerne vil købe men ved ikke im den er monteret med type B rcd som er lovpligtig. Kan nogen fortælle mig om den har det monteret. 
Det er samme ladeboks som de levere via ok og norlys. Har prøvet at tage kontakt sil dem men de andede intet om det. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Kabel til ladestander for elbil.
    Belysning (læst 198 gange)
  2. Energirenovering af ældgammelt hus - gulv
    Lav-Hus (læst 414 gange)
  3. Pizzaovn fra 400V til 230V
    Hårde hvidevarer (læst 1767 gange)
  4. Erfaringer med langbølge elektroosmose
    Lav-Hus (læst 410 gange)
  5. Professional hjælp til NMEA2000