Lime 3 lag fibergips - kan det holde?

Over vores ny-etablerede skydedør er der 2 x HEB100 stålbjælker med ca .4 cm fra overkant af døren til jernet.

Min tanke er, at klæbe Fermacell fibergips-plader på, så der bliver lukket af med en massiv, skruefast løsning (så kan der uden problemer hænge lamelgardiner mv.).

Jeg kan ikke skrue opad i jernet, men vil klæbe dem med LIP fliseklæb. Er dog i tvivl om vægten bliver for stor. Vil fliseklæben kunne holde 3 x 15 mm fibergips stykker på 300 x 15 cm? Andet og tredje lag limer og skruer jeg sammen.

Mvh. AllanE
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har gjort noget lignende mod et unp-jern over et vindue, turde ikke satse på fliseklæb når det ikke skulle hæfte imod et mineralsk underlag - gjorde det rent med stålbørste og sprit, limede med montagelim (den fra Dana tror jeg nok), holder stadig her 7 år senere.

Hvorfor egentlig en skydedør istedet for en foldedør?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Allan E

Selv om fliseklæb generalt udmådlig stærkt. ligger jeg lidt op af @BOFH
om det ville kunne holde med de 3 forskellige Materialer der arbejder på hveders måde

Den måde jeg ville gøre det på alt efter om lysning skal oprettes hele vejen rundt
eller kun foroven.
Det er den metode jeg generelt altid har og laver lysninger på.

Det første er at bestemme sig for. hvor langt ind på vindues ramme lysning skal være.
om man skal køre stramt til eller om man skal eksempel.10mm ind over vindues karmen
er fremgang metoden den samme.

Dette eksempel køre vi med an afstand på 0mm til Karm.
----------------------------
Klargøring til 15mm fibergips,
Limer klodser på den gamle lysning, i en (90* vinkel fra vinduet) 15mm fra karmen af.
ved større afstande skære jeg som realt en lægte til i tykkelsen. så klodsen bliver i et stykke.
Holder klodsen ca 15-20mm fra den færdig indervæg af.

når det er gjort drikke jeg gerne en kop kaffe eller to så limen lige kan nå hærde lidt.

Så limer flere kloder på ca 300-400mm mellemrum med hjælp af retholt for at holde afstanden til vindues karmen på de 15mm. Dette gøres hele vejen rundt.
----------------------------
Fibergips eller MDF/GIPS/KRYSFINER
Selve lysning
hvis der er Eksempelvis 200mm fra væg til vinduet så skære jeg Fibergips til på 210mm
tager altid siden stykker først. og skære dem til i højde så de følger vinduet vikelrat for oven.

Med fordel sliber jeg den kan der skal ind forbi vinduet en lille smule skrå med et stykke sand papir.
tester om jeg kan få plade delen ind inden. relativ uden problemer og om den ligger helt tæt til over kant af vindues karmen. hvis vinduet trykker så meget på pladen at den ikke kan komme ind til klodserne nå.
så sliber jeg lidt mere af. tilfælde af at man ikke har været præcis nok.

Det samme skal gøres med det Øverste stykke af lysning ved overlæggeren når side stykkerne er sat fast.
----------------------------
Fastgørelse
ligger en gode stregfugemasse over all de klodser der er limet fast.
og trykker pladen ind på plads. og for den til at følge vægen.
hvis der er behov for det så skruer/sømrer man ved klodserne hvis pladen stadigvæk ikke
blive hvor den skal.
hvis det er klodset med lægter. Dykker eller små skruer. ind i træet
hvis det er plast klodser betonsøm.

For ikke at få Lysning til at lyde hult så fuld skummer man hele pladen fast.
man var sparsomt på skum da udvidelsesgrad på PU-skum singer meget.
beder at skumme to gange.

Hvis der er minder an 6-8mm ind til mur fra bagsiden af Planden. så skal skummer ligges inden pladen bliver trykker fast. noget mere vanskeligt
----------------------------
Fastgørelse af pladen ved overlæggeren
Er samme fremgang måde.
Dov med den ændring. hvis ikke de fast limet klodserne er tygge nok til at man kan skrue/sømme i dem
så kan den holdes på plads med en 3 lægter 1 som over lægger og 2 som bliver skråstiver som bare bliver skubbet i spænd..

I hjørnerne kan man banke en lille kile i for at holde pladerne helt tæt samlet mens lim og skum tørre

hvis der skal laves en sammenligning på pladen. laves over en Klods.
----------------------------
Efter alt lim og skum er tør, kan lysning færdiggære.
med pudsning af spartlet væg.
----------------------------  
Velegnet Limtyper/ fuge masse
Soudal Fix ALL Turbo
Dana Turbo Tack 291
Stort set alle Polyurethan basert fugemasse er velegenet
De her to tørre bare  hurtige.
           
PU-skum  
Soudal Soudafoam Montageskum Gun
Dana NBS PU Præcisionsskum 593

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@BOFL: Du har nok ret mht. montagelim i stedet. Vi valgte denne før i stedet for foldedør, for at få mest muligt glasareal. På foldedørende er der typisk mange "sprosser" fordi den består af så mange smalle partier.

@Mcarpenter: Mange tak for den udførlige beskrivelse. Ideen med klodser er god, men jeg håbede på, at lave en "massiv" lysning i toppen, så der er masser af plads til at skrue lamelgarder mv. fast. Jeg kan også være bekymret for, om en punktvis fastgørelse opad er stærk nok?

Mvh. AllanE
Jeg kan også være bekymret for, om en punktvis fastgørelse opad er stærk nok?
Limning af diverse plader på andet materiale, tror jeg ikke at der står noget om det skolebørne
Fuld liming vil altid være stærkere and punktvis limning.

Men det er jo en HEB 100 du skal lime op i mod.
jeg ville ligge 2 baner fuge mase langs kanten og zikzak en bane i midden,
massere pladen på plads for at fordele limen

Så kan den holdes på plads med en 4 lægter 1 som over lægger og 3 som bliver skråstiver også en på midden
som bare bliver skubbet i spænd.. så har du en gode understøtning af pladen imens limen tørre.

Uanset hvilken limtype du vælger.
så fordoble tørrer tiden. når du limer plader sammen.
da det vil tage længer tid for fugen og tørre.

Lim altid på støv og fedt fri overfalader. så hvis der stadigvæk olie på dine HEB skal det rengørres

Men det vil uden tvivl kunne holde de plader oppe..

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg ville overveje at lime nogle træklodser op imod bjælken og sætte gipsen (og evt gardinophæng) imod dette. Så kunne der lægges lidt ekstra isolering ind i mellemrummet hvor der ikke er træ så kuldebroen fra bjælken kunne brydes lidt.
Hvor er dampspærren egentlig henne? Ingen bekymring omkring kondens på bjælken der pludselig drypper eller laver skjolder?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også