Kan jeg få varmepumpe?

Vi står som mange andre danskere med et gasfyr og en frygt for fremtidige regninger.
Vi plejer at give 4000 i kvartalet for gas (600m3), og med en 5-dobling af prisen kan vi jo nemt se for os at næste vinter ikke bliver sjov.

Nu til problemet.
Vi vil egentligt gerne have en luft til vand varmepumpe.
Fremløbstemperaturen fra vores gasfyr er i dag på 70 grader hvilket en varmepumpe mig bekendt slet ikke kan levere.
Vi har planer om at skifte vinduer for at afhjælpe problemet lidt, men det bliver næppe nok.

Kan vi skifte til nogle større radiatorer for at sænke Fremløbstemperaturen yderligere?
Tanken er at større radiatorer afgiver mere varme og derved kan få os tættere på målet.

På forhånd tak for råd og input!!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er, hvor meget i kan sænke fremløbstemperaturen på de nuværende radiatorer.

Den øvelse skulle i lige have lavet i vinters, mens det var koldt.

Hvis i, ved at skrue fyret ned til 50grader, stadig kan holde temperaturen når det er rigtig koldt udenfor, så er der ikke nødvendigvis behov for nye radiatorer.

At jeres fyr idag laver 70 grader, er ikke det samme som at det er nødvendigt med så høj varme. Det kan jo være at jeres radiatorer kun er varme i toppen, og der derved kan klemmes mere effekt ud, end hvad i har udnyttet hidtil. Jeres termostater lukker blot ned når der er varmt nok, med koldere vand, står de blot mere åbne.

En varmepumpe kan godt lide når retur vandet ikke er meget afkølet i forhold til fremløbet. Med gasfyr er det lige omvendt.

Elektronikteknikeren
Hej!

Gode pointer og noget jeg nok skulle have nævnt.
I vinters fik vi skruet op for fyret til de 70 grader fordi det var svært at holde varmen. Så radiatorerne kan desværre ikke følge med.

Forstår jeg det dermed rigtigt at støtte radiatorer vil kunne hjælpe?
Ja, større radiatorer eller gulvvarme vil hjælpe.

Søren O
Ja større radiatorer vil kunne give mere varme, du kan også skrue op for cirkulationspumpen, eller skifte den til en større, ofte er de moderne sparre pumper ikke så effektive. men har du ikke en blande shunt, så vander der sendes ud i radiatorerne er noget koldere end de 70 gr.
(ofte køre selve fyret på omkring 70 grader, men vandet der sendes ud er noget koldere)
Det er vel ikke et enstrengs anlæg du har? der er en luft til vand nok ikke en mulighed. Men så kunne en luft/luft være en mulighed, som supplement til gasfyret.
Jeg køre med knap 70 gr i kedeltemperatur på mit oliefyr, men vandet der sendes ud til radiatorerne er om vinteren 40 gr, og her om sommeren har jeg justeret den ned til 30 gr, bare for at have lidt gulvvarme, på badeværelserne.
(jeg køre med en sparre cirkulationspumpe som køre mellem 7-10 watt, det går fint, men mine radiatorer er også overdimensionerede) 

Vi prøver igen, i morgen --
Det er er 2-strengsanlæg heldigvis.
Måske jeg skal overveje at skifte radiatorer inden vinteren (er ikke super dyrt), og så prøve at sænke temperaturen over vinteren for at vurdere om en varmepumpe næste år kan lade sig gøre.
En ekstraregning på over 60K gør at det kan betale sig 😑
Annonce
Ja, men det er bedre at isolerer end at bruge mere energi.

Så undersøg hvor meget/lidt isolering der er, særligt i vægge og på loft.

Elektronikteknikeren
Mine erfaringstal til radiator størrelse for lav fremløbstemperatur og højt flow siger et niveau på ca. 0,4 m2 radiator overflade pr. m2 gulvareal. ( f.eks. type 33 (3 plader) hj. 60 cm x br. 100 cm = 3,6 m2, )

Husets radiatorer er stort set type 33, monteret med Danfoss ventil RA-DV 15. Den har indbygget en form for by-pass, som åbner ved "højt tryk" således at der kommer større flow igennem, uden at det hyler. De almindelige Danfoss ventiler, uden By-pass, har det med at hyle ved højt flow, i hvert fald her i huset.
Der er 15 radiatorer, med et samlet overflade areal på ca. 70 m2, som opvarmer 230 etage m2, cirkulations pumpen er en ALPHA2 25-40. Ved fuld åben på alle radiatorer, kan pumpen give et flow på 2,4 m3/h. Der er ingen gulvvarme.

Her i vinter, ved koldest dage, var højeste radiator fremløbstemperaturen på ca. 34°, for at holde en temperatur, f.eks. i stue/køkken på 23°
Huset er bygget i 1968, bl.a. 3-lag glas overalt, godt 500 mm isolering på loftet, mv.
0ver de sidste 12 mdr. har jordvarmepumpen brugt 2440 KWh for varme og varmt vand, via varme fra vertikal boring.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis