Inspiration til renovering af eksisterende gulve (på strøer)

Hej,

Vi købte for et par år siden et ældre parcelhus fra 1970. Det er løbende blevet renoveret dog med undtagelse af gulve. Dog er begge badeværelser renoveret i 2012 med ny gulvvarme og 300mm isolering.

I dag ser gulvene ret slidte ud og knirker og knager. Derfor overvejer jeg snart at renovere dem. Jeg søger derfor lidt inspiration. 

Som jeg kan læse mig frem til er gulvene bygget op på følgende måde:

1" parket på 3x3" gulvstrøer
75cm rockwool-batts
8 cm grovbeton
Plasticfolie
20 cm sand.

Vi kunne godt tænke os gulvvarme, men er tvivl om hvilken fremgangsmåde der er at foretrække og om det giver mening (varmefordelingsplader eller slanger støbt i beton)

Nogen der har lidt erfaring eller input til en mulig løsning?



20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor langt har du fra overfladen af grov beton til overkant nuværende gulv?

Elektronikteknikeren
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har den her tegning, hvis det kan give en indikation. Og det er naturligvis 75mm rockwool og ikke CM.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kunne godt tyde på at betonens overflade ligger i kote -19 og gulv i kote +4.

Dvs. Der kunne findes plads til ca. 200mm grafit EPS med trykstyrke 250 (eks. Sundulitt mx250).

Herpå gulvgips eller gulvspån i forbandt, med sporplader og parket på toppen.

Isolering udlægges i to forskudte lag med fugtspærre imellem. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 30-05-2022 17:35:21

Det kunne godt tyde på at betonens overflade ligger i kote -19 og gulv i kote +4.

Dvs. Der kunne findes plads til ca. 200mm grafit EPS med trykstyrke 250 (eks. Sundulitt mx250).

Herpå gulvgips eller gulvspån i forbandt, med sporplader og parket på toppen.

Isolering udlægges i to forskudte lag med fugtspærre imellem. 

 

Og hvis kæresten foretrækker fliser, så skal vi have banket eksisterende beton op og gravet ud og støbt?
Ikke nødvendigvis. Fliser kan lægges direkte på gulvgips, med fleksibel fliselim.

Dvs. Sporplader med slanger på trykfast isolering, plader limes i samlingerne.

Herpå skrues og limes gulvgips på tværs, for at få forskudte samlinger mellem de to lag.

Herpå lip klæber ned fliser.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Udmærket, skal lige have tjekket op på den løsning. 

Tak for hjælpen.
Gregeren skrev den 30-05-2022 17:35:21

Det kunne godt tyde på at betonens overflade ligger i kote -19 og gulv i kote +4.

Dvs. Der kunne findes plads til ca. 200mm grafit EPS med trykstyrke 250 (eks. Sundulitt mx250).

Herpå gulvgips eller gulvspån i forbandt, med sporplader og parket på toppen.

Isolering udlægges i to forskudte lag med fugtspærre imellem. 

 Lige et hurtigt opfølgende spørgsmål. Her er vi ude i et svømmende gulv, ikke? Og man kan godt nøjes med 200mm isolering i forhold nuværende krav, når jeg ikke bryder betonlaget op, er det korrekt forstået? 

Korrekt. Konstruktionen der bygges svømmende kaldes også for "let terrændæk"

Du kan omgå kravene til isolering da du ikke bryder betonen op. Endvidere er det tvivlsomt om det er rentabelt med de ekstra 100-200mm isolering.
Hvis du har gas kan der måske godt være noget at komme efter, som tiderne er. Men ellers ikke.

Elektronikteknikeren
Udmærket - fjernvarme her.

Kan denne konstruktion godt klare at der står en køkkenø derpå, hvis vi går med fliserne?

Og igen, mange tak for hjælpen, det sætter en nyudnævnt gør-det-selv-mand stor pris på :)
Det vil jeg mene, der sker en god trykfordeling via gulvpladerne. 

Du kan slå langtidsnedbøjning op i databladet på isoleringsproduktet, for mx250 er det ikke af nævneværdig betydning, som jeg lige husker det. En køkkenø har jo også en ret stor flade, som trykket fordeles over.

Husk at fugt/dampspærre skal lægges højst 1/3 nede i isolering, set fra den varme side.

Dvs. Man kan lægge et lag isolering på 150mm nederst på dækket, herefter dampspærrefolie, og så yderligere 50mm isolering.

Alternativt lægges folien lige under gulvpladerne, men her er den mere udsat for mekanisk slid.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også