Borebiller i trægulv i stuen - hjælp!

Hej,
Jeg har fået borebilleangreb i mit
trægulv i stuen. Iflg. producent af Protox, så må det ikke bruges indenfor. Hvad kan jeg ellers bruge? Min søn på 10 mdr kravler løs på gulvet og hader tanken om at træet bliver ødelagt med skadedyr og han kravler rundt.

Har i nogle erfaringer? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nothandyatall      

Borebiller er noget er et møg dyr at få ind. i bygningsdele
Et borebilleangreb bør bekæmpes hurtigt. så det ikke går hen og bliver et støre problem

Det beste råd jeg kan give jer er at Kontakte en skadedyrsbekæmpelse.
da de har adgang til de ratte midler og forstår at bruge dem. da det er gift man har med at gøre. de gør også rent efter sig selv så der ikke er fare for sener for jer og jeres lille Søn

Så synds at i skal kontakte en skadedyrsbekæmper. som ikke andet for i helt sikkert det rigtige råd. og vejledning af en som har spicale i at komme af med sådanne utøj

Ved minder genstanden kan de aflives med varme i en oven på  omkring 60grader
Eller et godt vask i Petroleum. men det anbefalse ikke indendørs

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads,
Tak for dit indlæg. Det blev konstateret på loftet også og skadedyrsbekæmperen var her og sprøjtede med gift.
Men han havde aldrig gjort det i selve bebyggelsen og kunne ikke rigtig svare på, hvad/hvordan man så gjorde - netop fordi det er giftigt stads.

Så derfor er jeg lidt rådvild. Husforsikringen er Helle ikke til ret meget hjælp :(
Ja det er jo ironisk Skadedyrsbekæmperen ikke ved.

og ja forsikringsselskaber vil helst ikke af med penge igen.
jeg kan desværre ikke huske hvor min skadedyrs bog er.
og min hukommelse ikke er hvad det har været...
Men hvis jeg husker rigtig.
 
Så kan fugt i konstruktion være en af grunden til at man bliver angrebet af borebiller. så i skal have tjekket jeres hus i gemmen for om der er den ratte udluftning af både tag og gulvkonstruktionen. når de ratte forhold er der så har man risiko for.
Skimmel / råd / skadedyr
Når man har en sun konstruktion kommer det ikke.

Der er desværre lavet fejl af både håndværker og gør det selv folk ANG: udluftning af bygningsdele, og det skaber generelt store problemer for bygning.
Selv en flækket  tagplade eller tagsten over tid kan give store skader.

Så det skal tjekkes for man skal have fjernet årsagen til at det kommer. det er ikke nok kun at bekempe.

Og på det område kan du kontakte kan du lille Tømrermester.
de fleste jeg kender kan bestikes med kage og kaffe :)
også selv om i lige har købt jeres hus og har en frisk tilstandsrapport.
Har desværre set mange der ikke er det papir vær de er skrevet på
-----------------------------
Men selve dyret synds prøv at kontakte en anden skadedyrsbekæmper.
For den første burte have nævent det jeg skrevet ovenover.
Han burte have kendt til Borebiller´s livs cyklus. og leve vilkår.

Jeg kender desværre ikke nogle skadedyrsbekæmper personlig.
men jeg kan spørge min min Mester i morgen.
det ville komme bag må mig hvis han ikke kender en der kan ders kram
og be om et nummer hvis det er

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej igen,

Ja, det undrede også mig at han ikke kendte til bekæmpelse indendøre. Derfor tog jeg kontakt til Protox, som oplyste om at jeg endelig ikke måtte bekæmpe indenfor med det, da det er giftigt. Især med tanke på en lille baby.

Det giver rigtig god mening det du skriver. For nogle måneder siden havde jeg vandskade i kælderen. Det kørte over forsikringen. Der var 2 mænd ude fra Belfor for at måle fugtniveauet. Dette var acceptabelt efter skaden var udbedret. Idag da jeg kommer ned i kælderen ser jeg, at noget af væggen bobler ud og ser medtaget ud. Men så hurtigt kan der vel ikke komme problemer med borebiller i gulvet i stueetagen? Og virker også mærkeligt at de sagde at fugtniveauet var acceptabelt og nu er væggen våd? Der har ellers intet været før vandskaden.

Åh, jeg hader at være husejer :( 


Gode Aften igen.

Man måske argumenter for at din skadedyrs problem er opstået PGA vandskaden.
som er højst sandsynligt. og at Belfor ikke har udbedret eller stoppe vandskaden ordligt
Det er jo måske og hvis og det er op af bakke.
Men det kan være til jers fordel hvis man går vider med det.

Men i sådan et tilfælde skal man have fast i en som ikke har noget i klemme. før man er sikker på at få et ordlig og ærligt svar.
men op af bakke.

Der er nogle dyrarter den kan ligge indavle eller have lagt æg som er inaktiv i mange år.
som først bliver aktiv når de ratte forhold er der.
om Borebiller er en af de slags skal være mig ukendt.

jeg hiver lige lidt i mine kontakter i morgen. finder helt sikker en der er kloger en mig.
der er bestem også en chance for der kommer en forbi her inden der er kloger an mig på dette område.

som ikke andet held og lykke til jer,

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Annonce
Jeg havde borebiller i mit køkkengulv. De havde ikke været aktive i mange år. Da jeg satte gulvbrædderne uden for, hvor de fik regn, kom der liv i billerne igen. De har været i dvale i mange år. Jeg tror det er som med skimmel. Der skal fugt og varme til. Fugten er så fosvundet i huset da der kom centralvarme.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 30-05-2022 13:27:22

Jeg havde borebiller i mit køkkengulv. De havde ikke været aktive i mange år. Da jeg satte gulvbrædderne uden for, hvor de fik regn, kom der liv i billerne igen. De har været i dvale i mange år. Jeg tror det er som med skimmel. Der skal fugt og varme til. Fugten er så fosvundet i huset da der kom centralvarme.

Hej Peter, 

Hvad gjorde du så, når man ikke må behandle indenfor? 

Jeg frygter jo lidt at det har bredt sig til konstruktionen, når det både er set på loftet og i stuegulvet.  

Hej igen Nothandyatall.

Som lovet har jeg fået snakket med lidt forskellige i løbet af dagen idag.
håber lidt af det jeg skrive i denne her ville give dig lidt ny viden og lidt håb. selv om det måske ser lidt håbløs ud lige PT
med jeres borebilleangreb

-------------------------------------
Borebiller (Anobium canaliculatus) 
Efter en snak Med den en skadedyrsbekæmper om borebillen generelt.
Så er de bedste leve vilkårene for en Borebillen i træ med en fugtighed mellem 15-30%
Men de skulle blive inaktive hvis Fugtigheden kommer under 10%
Men han ville ikke give garanti for at det. Som ikke andet ville det bestemt være en stor fordel at komme godt under 15% Fugtigheden

Borebillers ligger deres æg på ydersiden af træ, når de så udklækker kravler laverne ind i træet og spiser.
der er så her at giften er effektiv. når træ er blevet sprøjtede med gift som er suget ind i træet så spiser laverne det giftige træet og dør. inden de formere sig mere. sprøjtede træ er giftig for laverne i op til 20 år efter en behandling.

Så uanset om der har været eller ikke har været Borebiller i træet før.
så når forholdene er der kan de komme rigtig stærk. et enkel træ i haven med borebiller i er nok.
-------------------------------------
Beklemmelse 
Efter en snak med både skadedyrsbekæmper og firmaet Boracol (levere giften)

En behandlelig oppe fra på gulv er en dårlig løsning, af flere årsager.
1# Lak og Olie på et gulv vil forhindre giften i at trænge ordligt ned i træet.
2# Det vil ikke rigtige forhindre borebiller i at spise gulvstrøerne
3# Hvis det skal gøres skal gulvet slipes af og behandles med gift. så skal gulvet rengøres. og have en lakerings efter.

Den bedste løsning omkring gulvet. nu har du jo nævnet at du har kælder. i huset.
Men det er at tage alt loft ned i kælderen. og få hele gulvet gjort fri for loft. og få blotlagt gulvstrøerne og gulvet.
Der hvor der ikke er behandlet. Som sagt oven over ligger Borebillers ligger ders æg på ydersiden af træ.

Oppe i stuen vil du jo opdage æggene og fjerne dem ved støvsugning eller gulvvask.

Kort sagt
Affugtning af gulvkonstruktion
ned med loft også gift
det vil være den absolut bedste løsning.

og få tjekket om i har tilstrækkeligt udluftning klæderen
-------------------------------------
Forsikring mæssig, 
Den er straks være da min forsikring expert er på ferie og Men kommer hjem i morgen.
tager en snak med ham der, hvis der er en vej i gemmen så kender han den.

Men Skadedyrsbekæmperen. var enige med mig i at Man kunne argumenter for.
det var på grund af vandskaden. Som vi snakke om normalt vis når de er ude er det på lofter som er helt mølædt.  
og hvor der skulle have været grebet ind for flere år siden, at det var ordsagen til at når  forsikringsselskaber høre
borebiller så er det selvforskyldt.

men i jeres tilfælde kan man måske kunne argumenter for at det er en del af vandskaden. / dem der har udførst
skaden der er skyld i Borebilleangreb. men det skal dokumenteres.

Den snak tager jeg lige med mig min Forsikring expert,
-------------------------------------
Men i er mere an velkommen til at kontakte.
Den Skadedyrsbekæmperen jeg blev henvist og har har talt med.

Jeg sender de oplysninger til dig på en Privat besked.

jeg håber det er læseligt og at jeg har givet jer lidt i kan bruge til lidt      

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej igen igen Nothandyatall.

Det er en halv roman efter hånden. :)
Efter en gode snak med min Forsikring expert.

Så skal din Forsikring tage sagen op igen.
Da det jo er en del af vandskaden.
Med det argumenter som vi har været lidt inden på.

Vandskaden har udløst det. så er det en del af vandskaden
Om de håndværker der har stået for udbredelsen, af vandskaden ikke har gjort det ordligt.
Så er det stadigvæk vandskaden der har udløst borebille angrebet.  

Nu når vandskaden og borebille angrebet ligger så tæt på hinanden
Det er et meget stærk argumenter.
Få lavet en ny fugtmåling af af gulvkonstruktionen.
Få taget billeder inden i gulvkonstruktionen Med en inspektionskamera.
det kan hjælpe en Skadedyrsbekæmper med at Argumenter for at skaden er opstået.
fornyeligt og som er ville kunne af hjælpe.

Det burte ha været lige til, sage min Forsikring mand.
det er lige nøjagtig her en forsikring skal hjælp, det er jo der for man har en forsikring.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Der er noget, der ikke rigtigt stemmer. Hunnen lægger æg på træet om sommeren og derefter tager det op til 3 år inden larven gnaver sig ud af træet og det lille runde hul bliver synligt.

Prøv engang at se på gamle huse f. eks på et frilandsmuseum. Der er store dele af tømmeret forsynet med de små huller fra borebillen og dog har de stået der i hundreder af år. Det kunne antyde, at der ikke er behov for nogen større operation i forbindelse med et angreb af hensyn til stabiliteten men kun af hensyn til det rent optiske.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også