Montering/fastgørelse af vindue under HEB-bjælke

Jeg skal montere vinduer under en HBE-bjælke.

Jeg søger at god råd om hvordan jeg fastgør vinduet til HBE-bjælken.

Jeg vil gerne undgå at bygge under bjælken, da den ligger lavt (ca. 210 cm. over gulv), og jeg gerne vil have så stort lysindfald som muligt.

Bjælken er lagt ind i muren i 60’erne i en murermestervilla fra 20’erne. Jeg antager at bjælken er pakket ind efter datidens brandregler. Undersiden virker til at være pudset.

Vh. Søren


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke fastgøre vinduet til den vandrette HBE bjælke, men lad vinduet støde op til bjælken eller pudslaget, og gør vinduet fast i sidderne.

fase
Tak.
Lidt flere detaljer:
Der er tale om tre vindueshuller. To på ca. 240 cm. og et på ca. 400 cm. I alle tre huller tænker jeg at dele feltet op i flere smallere vinduespartier, dels fordi de ikke produceres så brede og dels fordi jeg også vil have dørpartier i. Det gør at der for de midterste partier - inkl. dørpartier - kun fastgøres i siderne til vinduespartier som ikke er fastgjort i toppen. Det er vel ikke holdbart over så lange afstande?
Hej sorennormann  

Selvom man uden problemer kan montere et vindue uden at skrue den fast.
så skal et vindue have 1 skrue per meter.
min 4 ved små vinduer. På grund af brandsikkerhed.

Man springer ofte over når de skal skrues op i en overlægger. PGA bøvl
og skrue huller,

Ved store vindues partier. snakker man også styrke..
Men når det så skal skrues fast i en HEB/ IPE bjælker
så bliver vindurene sat i og der bliver broret for, med en 5.5mm bror.
så fjerner man vindurne igen, og skære 6mm gevind og sætter vindurne igen samme sted.

som sagt noget bøvl der for bliver det kun gjort ved store partier.
FX. Panorama vinduer                                                                                                      
                                                                   


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak for svar Mads - også på den anden tråd.

Sætter man så karmen i spænd mod bjælken (med afstandsklods) i modsætning til hvis man bruger en karmskrue i murværk eller træ?

Eller findes der en skue med hhv. maskingevind og trægevind. Kan kun finde varianten med trægevind i spidsen.
Det var så lidt.

Det korte svar Ja (med afstandsklods)

Perfekt indsat vindue / dør har en 12mm fuge hele vejen rundt. som stoppes og fuges.
for hvis det står helt tæt på en væg eller overlægger vil du få en kuldebro du ikke kan komme af med.
------------------------------
Vinduer er klosset op under hjørnestolperne af vinduet. så skruerne ikke skal holde vægten af vinduet.
det gøre det også letter at tage vinduet ud og sætte den på plads igen samme sted.
i et tilfælde som dit og hvor du skal op i Jern,
Efter at du har boret for med en 5,5mm og lavet gevind med en snittap

Så broer du hullerne op i vinduet til 6,5mm og undersinker så du har plads Da du skal bruge "maskinskruer m6"  
Når du har stat vinduet på plads igen, vil jeg bruge små Knudsen kiler og slå dem fast i mellem jern og vindue. ved maskinskruer  Da skruer ikke må trække i vinduet. kun holde den på plads.
------------------------------
Der behøves ikke kiler ved brug af karmskruer mod murværk eller træ. Men brug dem uden hovede da du ellers risikere at trækkevinduet.. kræver 6mm hul

Hvis det er plast vindue skal det yderste lag plast bors op til 7.5mm ellers vil hovedet på karmskruerne bukke plasten i vinduet MEN KUN DET YDERSTE LAG da det kun er for at skjule hovede på karmskrugen    

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Lige et indspark herfra: Jeg har fået sat nyt vinduesparti i (3,5 meter). I H-bjælken var der boret to huller fra det tidligere vindue, med større diameter end karmskruen (ca. 10 mm). I H-bjælken er muret med mørtel og mursten, så karmskruerne har masser at bide i. Det lykkedes at ramme de samme huller efter de nye vinduer var sat i.
Men det er en meget stor H-bjælke, HEB220 eller lignende, så der er god plads.

Over vores nyetablerede murhul og skydedør på 3 meter er brugt 2 x HEB100. De er så smalle, at jeg tror det er svært at bore hul og bruge det til karmskruer. Tømrerne, der monterer døren, taler om at fastgøre den punktvis med PU-skum opad.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis