Gammel lugt fra krybekælder?

Hej alle

Jeg synes efterhånden at have bemærket der kommer en "gammel" lugt fra vores krybekælder. Det er en ret klassisk kælderlugt. Jeg har egentlig opdaget det fordi, vi I ét værelse har lagt mærke til lugten kommer fra en fodliste der ikke går til gulv. Vi købte huset sidste år og i tilstandsrapporten er eneste anmærkning, at der mangler dampspærre, som dog vurderes således: "Konstruktionen har henstået sådan i en længere årrække uden følgeskader, der vurderes derfor ikke at være risiko."

Så, hvad søren gør man? Min første tanke er om det kan være skimmelsvamp og om jeg enten skal have fat i en byggesagkyndig eller teste selv.

Nogle bud på, hvad jeg skal gøre herfra?

På forhånd mange tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kontroller først om ventilationen er blokeret. "Kælderlugt" er ikke nødvendigvis et tegn på skimmelsvamp der for øvrigt kun afgiver meget svag lugt.

Med en lommelygte kan du visuelt se om der er synlige tegn på skimmelsvamp (sorte plamager i krybekælderen).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Elguk

højst sandsynligt er det mange på udluftning af krybekælder der er årdsagen til den dårlige lugt.
Mange gamle huse har folk lukket ventilationshullerne til krybekældere fordi at det har trykket om vinteren. derved kommer den sure lugt fram. der er også den hyppigste årsag til skimmel. i en krybekælder.

ellers en udskiftning af Isolering i krybekælderen. så det kommer til at hænge pænt og tæt. Omkring gulvkonstruktionen vil være en stor fordel. og sørg for at der er fri ventilation 

I såfald at i vil efterisoler krybekælderen er en billig støvkost gulv være til at tage alt spindelvæv.  

Hvis jeg husker rigtig var det i 1960erne at man begyndt med at bruge Dampspærre.
så hvis jeres hus er ældre an det så vil der ikke være en dampspærre.
og teleteknisk hælder ikke en mangel.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak for svar! Nu har jeg fået kigget lidt ned i krybekælderen, og kan konstatere, at den ikke lugter fugtig og at ventilationen ikke er dækket til. Jeg har dog ikke haft mulig for at komme helt hen de steder i huset, hvor jeg oplever lugten fra fodlisten. Så det må være next step.

Andre bud på, hvad en jordslået lugt ved en fodliste, kan være?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis